Weekbrief: een duurzaam weekje

3 oktober 2011

Weekbrief: een duurzaam weekje

Het was weer een druk weekje. Maandag begonnen we met een bijeenkomst over de raadsopdracht duurzaam. Aangezien het nogal een uitgebreide raadsopdracht was hebben we maar twee van de zes onderwerpen behandeld en dat was al genoeg om een lange avond mee te vullen. Een deel van de avond hebben we het over elektrische auto’s gehad en alle dingen die ermee samen hangen. Oplaadpalen in de stad en zo ja, waar? En dan welke, want daar heb je ook nog enige keuze in. Aangezien ik niet heel erg iets met elektrische auto’s heb, ben ik veel informatie rijker.

Een beetje een vervolg hierop was het HVC innovatiecongres waar ik woensdag ben geweest, in Naturalis, Leiden. De hele dag zat zo vol met allerlei leuke en interessante lezingen dat ik jammer genoeg niet eens even in Naturalis zelf heb kunnen kijken.
“HVC is een energie- en afvalnutsbedrijf van 52 aandeelhoudende gemeenten en 5 waterschappen. Om een forse bijdrage te kunnen leveren aan de klimaatdoelstellingen van de aandeelhouders, richt HVC zich - behalve op afvalinzameling en grondstoffenmanagement - sterk op verduurzaming van de energievoorziening van de in HVC deelnemende overheden.
Naast windenergie, zonne-energie en bio-energie, ontwikkelt HVC warmtenetten en installaties voor de productie van groen gas uit gft-afval. Ook ondersteunt HVC haar aandeelhouders met Energievisies, Klimaatuitvoeringsplannen en plannen voor lokale duurzame-energiebedrijven. “ Meer is hier te vinden.

Onze gemeente is een van die gemeenten, dus dan is het zeker interessant om te luisteren naar wat ze allemaal doen. Maar naast de HVC waren er allerlei andere, onafhankelijke, mensen. Dit was van iemand van een zuiveringsschap in het oosten van het land, tot een documentairemaker, die vertelden over hun werk, hun ideeën en projecten.
Een hele leuke vond ik de lezing van de grijze container als veroorzaker van het afvalprobleem. Als je de grijze container niet hebt, word je gedwongen om alles gescheiden in te leveren en heb je afval als grondstof i.p.v. als duur restproduct dat je weg moet zien te werken. Ze hebben er ook al proeven mee gedaan en het werkte! Zo heb ik die dag in ieder geval een heleboel inspiratie weer op gedaan.
Dinsdag was een bijeenkomst over het IHP (Integraal HuisvestingsPlan) van de scholen. Welke scholen willen we waar, waarom, hoe en wat gaat het kosten. We kregen een hele duidelijke presentatie, met goede ideeën. Kort, zakelijk en duidelijk.

Wat wil je nog meer. O, ja, het was financieel goed onderbouwd, ook fijn in deze tijden. Aankomende maand ligt dit plan voor en dinsdag is de raadsbijeenkomst erover.
Daarnaast had het binnenstadsmanagement een jaarvergadering, waar ik ook nog ben geweest. Eens per jaar horen wat ze gedaan hebben en wat ze gaan doen. Altijd handig om te weten. Dan kan je er daarna weer wat van gaan vinden.
Deze week is er weer een raadsbijeenkomst, onder andere over de scholenhuisvesting en het rekenkamerrapport over de WMO. Je bent altijd van harte uitgenodigd om te komen kijken of te komen praten met de raadsleden in het inloopuurtje dinsdag van 19:00 tot 20:00 uur.

Nanine van Dalen