raadsvergadering 27 oktober 2011

30 oktober 2011

raadsvergadering 27 oktober 2011

De agenda voor de raadsvergadering was vanavond niet heel schokkend, de agendapunten waar we het over moesten hebben waren ten eerste het auditplan van 2011, over de accountantscontrole, hier gingen wij het niet over hebben. Het tweede punt was de bespreking van het rekenkamerrapport over het WMO beleid in Gorinchem, de WMO is belangrijk voor veel Gorinchemmers die hier gebruik van maken, hierover sprak ik. Het derde agendapunt is het integraal huisvestingsplan Onderwijs, heel belangrijk voor de Gorinchemse scholen en schoolkinderen, dit is een onderwerp waar Nanine over sprak. En als laatste de aanpassing verordening leerlingenvervoer waar ik graag iets over wilde zeggen.

Het rekenkamerrapport over de WMO is belangrijk omdat hierin weer een aantal aanbevelingen gedaan wordt die je eigenlijk altijd terug kunt vinden in elk rekenkamerrapport. Ik zal die conclusies met u delen:
- Vergroot de transparantie in verantwoording (dit is ambtenarentaal, in normaal Nederlands betekent dit dat B&W meer en duidelijker informatie moeten geven aan de raad)
- Maak opgave, inzet en beoogde resultaten SMART ( ook dit ga ik vertalen, na vijf jaar in de raad spreek ik 'ambtenaars' dit betekent dat de doelstellingen, wat je er voor gaat doen en wat je verwacht te behalen zo geformuleerd worden dat de raad ze kan controleren. Hieruit begrijp ik dan ook dat de rekenkamer - met ons- vindt dat dat nu niet zo is)
- Vier je successen en geef de raad beter inzicht in de uitvoering van de WMO (ik geloof dat hier geen uitleg bij nodig is)
- Geef de WMO adviesgroep een verbindende rol (ik denk niet dat dit gaat gebeuren, zo lang de wethouder vindt dat de WMO adviesgroep voldoende is en de raad daar niets mee te maken heeft verandert er niets. Wel kreeg de raad nu de belofte dat we de verslagen krijgen)

Samenvattend komt het er op neer dat B&W er moeite mee hebben om informatie te delen met de raad, niet alleen bij de WMO, bij bijna elk onderwerp is dat een probleem. Vaak is de informatie er wel maar voor je die gekregen hebt. . .Als je je werk als raadslid goed wilt doen dan controleer je B&W, als je wilt kunnen controleren of ze doen wat we met elkaar afgesproken hebben moet je weten of de mensen die gebruik maken van de WMO tevreden zijn, moet je weten wat er nu precies uitgevoerd is en moet je weten of het 'werkt', De rekenkamer concludeert dat hier nog grote verbeteringen nodig zijn. Wij zijn dat met hen eens, het is fijn als je iets al lang gezegd hebt en het blijkt nu dat je gelijk hebt.

Over het integraal huisvestingsplan voor het onderwijs (IHP) heeft Nanine niet heel veel hoeven zeggen. We zijn hier namelijk heel tevreden over, het is een goed plan en de raadsleden hebben net als de mensen uit het onderwijs mogen meedenken over het IHP. Dat is zoals wij het graag zien en als we dat vinden, zo vaak komt dat niet voor, dan zeggen we het ook. Het enige waar we ons zorgen over maakten was dat er door om allerlei redenen niet het hele budget uitgegeven werd. Er bleef een behoorlijk groot bedrag over (meerdere tonnen) de SP wilde graag dat we dit bedrag apart zouden zetten (oormerken) voor onderwijs, tenslotte het kan nu wel over zijn maar misschien hebben we het later toch nodig. Hier was het college niet toe bereid.

De reden dat ik iets wilde zeggen over een verordening leerlingenvervoer was een principekwestie. Leerlingenvervoer dat moeten we doen, daartoe worden we verplicht van overheidswege. Wij vinden dat gesubsidieerd leerlingenvervoer er zou moeten zijn voor kinderen met een handicap, kinderen die geen keuze hebben omdat zij naar een bijzondere school moeten om onderwijs te kunnen volgen. Het maakt niet uit of dit een verstandelijke of een lichamelijke handicap is, deze kinderen moeten dezelfde kansen en mogelijkheden hebben als een kind zonder handicap.
Maar gesubsidieerd leerlingenvervoer is er volgens ons niet voor kinderen waarvan de ouders vinden dat zij naar een andere school moeten dan diegene die wij in Gorinchem hebben. Bijvoorbeeld een school met een ander systeem zoals Montessori of een school waar ze les geven volgens een geloof.

De volgende raadsvergadering is de raadsvergadering van 10 november waarin we van 10 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds aan de slag gaan met de begroting. Meestal is er in het begin van de maand een raadsbijeenkomst maar deze gaat niet door omdat er maar één onderwerp op staat wat op 24 november eerst informeel en daarna formeel (besluitvormend) behandeld zal worden. Het onderwerp is oplaadpunten voor elektrische auto's. Nanine heeft haar mouwen al opgestroopt, het hoort bij haar onderwerpen!

Mocht u nog vragen hebben over de afgelopen of de komende raadsvergadering neem dan gerust contact op met de fractie, onze telefoonnummers en e-mailadressen kunt u vinden op de site.

met hartelijke groet,
Eva Dansen