weekbrief van de fractievoorzitter

18 september 2011

weekbrief van de fractievoorzitter

In de aanloop naar de begrotingsdebatten waarin we waarschijnlijk zo moeten gaan bezuinigen als ik nog niet eerder meegemaakt heb, vind de burgemeester het een goed idee om in functie een reisje naar Turkije te gaan maken.

Zoals u zich misschien nog we zult herinneren is besloten door B&W op initiatief van gemeenteraadslid Ibrahim Elmaci om een brandweerauto waar in Gorinchem een nieuwe voor aangeschaft is te doneren aan het geboortedorp van ditzelfde raadslid. Naar Turkije dus. Dat vonden en vinden wij een uitstekend initiatief. Wat wij geen goed idee vinden, want dit snoepreisje was al eerder aan de orde, is dat een delegatie uit Gorinchem (waar nog meer mensen dan alleen Elmaci en de burgemeester aan schijnen deel te nemen) dit geschenk gaat brengen. De vorige keer dat er sprake van was dat dit zou gaan gebeuren, bood Elmaci aan zijn reis zelf te betalen, een uitstekend idee volgens ons, maar als hij dit wilde uitvoeren dan wilde de burgemeester niet gaan.
Sindsdien hebben we hier niets meer over gehoord en ik begon al te hopen dat B&W zo verstandig zouden zijn en het hele reisje had laten over gaan, helaas dat is dus niet zo.

Het kan ons niet schelen hoeveel dit gaat kosten, waar het om gaat is dat het gaat gebeuren van gemeenschapsgeld, geld wat veel beter besteed kan worden dan aan onnodige activiteiten ter meerdere eer en glorie van de burgemeester.
Er bestaat een hele mooie uitdrukking 'doe wel en zie niet om' hiermee wordt bedoeld dat het goed is om wat voor een ander te doen maar dat je niet op een bedankje moet gaan wachten en wat mij betreft het zeker niet moet gaan halen!

Wij zijn altijd tegen dit soort buitenlandse reisjes, maar in deze tijd waarin er bezuinigd moet worden op belangrijke dingen? Hoe komen ze op het idee!

We zullen hier de eerstkomende raadsbijeenkomst zeker vragen over stellen in het vragenuurtje voor raadsleden.

Eva Dansen