Huisartsen (ook in Gorinchem) gaan protesteren

29 september 2011

Huisartsen (ook in Gorinchem) gaan protesteren

In het Kontakt lezen we onderstaand bericht.
De SP steunt deze acties.

Protest huisartsen tegen bezuinigingen

Huisartsen uit de Alblasserwaard, de Vijfheerenlanden en het Land van Heusden en Altena protesteren 6 oktober tegen de geplande bezuinigingen op de huisartsenzorg.

Het Nederlandse huisartsensysteem staat internationaal bekend om de hoge kwaliteit en de relatief lage kosten. Met de bezuinigingen die de landelijke overheid op de huisartsenzorg wil doorvoeren wordt dat systeem afgebroken. Dat stelt Jan Boone, huisarts in Herwijnen, mede namens zijn collega’s uit de wijde regio die 6 oktober naar de landelijke manifestatie huisartsenzorg toegaan.

“Laagdrempeling, dichtbij de mensen; wij zijn bang dat dat in de toekomst niet meer vanzelfsprekend zal zijn”, licht Boone toe. “De overheid wil korten op de dagzorg, van 8.00 tot 18.00 uur. En dat terwijl de budgetten juist bij de ketenzorg (voor patiënten met een chronische ziekte, samen met andere zorginstellingen, red.) en de avond-, nacht- en weekendzorg van de huisartsenposten overschreden zijn. Die hebben we op verzoek van de landelijke overheid opgezet. Het is een groot succes geworden, maar we worden daar nu voor gestraft. Daarnaast krijgen ziekenhuizen juist extra geld.”

Opknippen

De bezuinigingen zullen volgens de huisartsen dan ook averechts werken. Jan Boone: “Juist de manier waarop wij in de eerste lijn werken, bespaart veel kosten. De minister wil die eerste lijn opknippen, bijvoorbeeld door fysiotherapeuten direct door te laten verwijzen. De huisarts wordt dan slechts een deeltje van die eerste lijn. Een zeer hoogstaand systeem dat de kosten in de hand houdt, wordt zo afgebroken.” Onder het motto ‘Korten maakt meer kapot...’ komen de huisartsen donderdag 6 oktober samen in de RAI in Amsterdam. Onder hen ook de artsen uit Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Leerdam, Liesveld, Lingewaal, Werkendam, Woudrichem en Zederik. Doel van de manifestatie is duidelijk te maken hoezeer de bezuinigingen leiden tot verschraling van de huisartsenzorg. “Het zal heel lastig worden om de maatregelen terug te draaien”, geeft Jan Boone toe. “En wij begrijpen dat er kosten bespaard moeten worden. Daarin willen we ook meedenken. Maar we zijn er van overtuigd dat dit niet de goede weg is.” Als de minister haar zin toch doorzet, zullen huisartsenpraktijken maatregelen moeten nemen. “Het betekent voor elke praktijk jaarlijks gemiddeld 20.000 euro minder omzet. Assistentes ontslaan zal geen optie zijn, maar je kunt wel denken aan het uitstellen van investeringen en niet verder uitbreiden van het aantal medewerkers, ondanks de drukte.”

Huisartsenpost

Op 6 oktober zijn veel praktijken in de genoemde gemeenten een deel of de gehele dag dicht. De Huisartsenpost Gorinchem e.o. is daarom deze dag open voor mensen die met spoed een huisarts nodig hebben. Om wachttijden te voorkomen, dienen zij eerst te bellen met de Huisartsenpost, te bereiken via 0183-646410.

Geurt Mouthaan