Eigen woning bouwen in Hoog-Dalem voor 50+ er.

1 september 2011

Eigen woning bouwen in Hoog-Dalem voor 50+ er.

We schreven al eerder over het mogelijk bouwen als collectief particulier opdrachtgeverschap in Gorinchem. Hieronder het verslag van de avond die werd gehouden in Giessenburg en waar ook enkele voorbeelden werden getoond. De SP steunt dit soort initiatieven echter wij tekenen hierbij wel aan dat wij de (grond) prijzen wel hoog vinden.

Foto: ´´Uw eigen patiowoning in Hoog Dalem?``

Voorbeeld patiowoning

EIGEN WONING BOUWEN IN HOOG-DALEM VOOR 50+-er
(door Lucine Blankert)

Rabobank Giessenburg vormde op 30 augustus het toneel voor een toegestroomde groep mensen met interesse in een zelf te bouwen woning. De avond was op initiatief van SIR 55 georganiseerd. Deze stichting zet zich in om woningbouw van hoge kwaliteit te realiseren voor ´´medioren´´, zoals mensen tussen 50 tot 70 jaar genoemd worden. Vele enquêtes wijzen uit dat medioren specifieke wensen hebben: twee slaapkamers en een grote badkamer op de begane grond, een grote berging, een veilige omgeving, en een eigen tuin die niet groot hoeft te zijn. SIR 55 heeft het voor elkaar gekregen dat een terrein aan de oostzijde van Hoog Dalem beschikbaar komt voor 8 kavels om in eigen beheer te ontwikkelen. Een locatie waar men voorlopig op groen uitzicht kan rekenen.

Het bijzondere is dat elke woning naar eigen wens vorm kan worden gegeven en gebouwd. Samen een architect en bouwer zoeken zal kosten besparen. Onderling overleg is wel noodzakelijk en ook de Gemeente dient geconsulteerd te worden. Ben van Westing, regiobestuurder van SIR 55 te Zuid Holland, presenteerde twee woningtypes.

Een woning type L van 160 m2 op een kavel van 265m2 gaat ca.€387.000,- v.o.n. kosten. Type C van 125m2 op een kavel van 230 m2 heeft een prijs van ca. €327.000,- v.o.n. Een gedeeltelijke verdieping kost ca. €30.000,- extra.
De kavels worden toegewezen op volgorde van aanmelding. Wie interesse heeft kan zich hier aanmelden. Het lidmaatschap van deze actieve organisatie kost €25,-/jaar.