Het veelbesproken bestuursakkoord

24 mei 2011

Het veelbesproken bestuursakkoord

Het veelbesproken bestuursakkoord.

Zoals misschien al is opgevallen in de media is de SP tegen het bestuursakkoord tussen de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Rijk. Heel kort door de bocht krijgen we als gemeenten een flink aantal taken erbij en krijgen we uiteindelijk minder geld. In het volgende stukje staat het mooi beschreven. De rest van het artikel is te vinden via deze link.

SP-wethouders: Bestuursakkoord VNG is onaanvaardbaar

Het Bestuursakkoord dat de VNG met het Rijk heeft uitonderhandeld is onaanvaardbaar. Niet alleen wordt daarmee een enorme kaalslag op sociaal terrein via de gemeenten opgelegd, dat gebeurt dan ook nog eens op een manier die voor de gemeenten zelf onuitvoerbaar is. Tot deze conclusie kwamen SP-wethouders uit het hele land en SP-fractievoorzitter Emile Roemer in een gezamenlijk overleg. Roemer: 'Marginale aanpassingen van het conceptakkoord kunnen daar geen verandering in brengen. Er zitten gewoon fundamentele fouten in dit conceptakkoord. Gemeenten kunnen dit niet voor hun verantwoording nemen. Wij roepen alle gemeenten op dit akkoord te verwerpen.'

En ja, daar zijn we dan als gemeente Gorinchem. We hebben ons nog niet uitgesproken, maar gaan dat a.s. donderdag doen in de raadsvergadering. Groen Links en D66 gaan een motie indienen die inhoud dat er het een en ander veranderd wordt in het akkoord als het gaat om mensen die bv bij de Sociale Werkplaats werken.
Maar er zitten nog meer haken en ogen aan dat hele bestuursakkoord. Er wordt bijvoorbeeld ook gekort op de jeugdzorg. Dat is hier en nu geld besparen en later klagen dat er teveel jongeren en volwassenen zijn met problemen waar iets aan gedaan moet worden. En dat kost, o, verwondering, ook weer geld.
Volgens het FNV zal voor de gemeenten het bestuursakkoord een levensgroot Paard van Troje blijken te zijn. De FNV stelt dat op het eerste gezicht er voor gemeenten veel te winnen lijkt. “De decentralisatie van taken zorgt er voor dat gemeenten veel meer te zeggen krijgen. De top van het VNG en het kabinet leiden de aandacht af door hier steeds naar te wijzen. Maar met de taken komen nog veel grotere risico’s en verantwoordelijkheden die gemeenten redelijkerwijs niet kunnen dragen”, aldus Leo Hartveld van het FNV.
Ook van de PvdA uit het land horen we erg kritische geluiden over het bestuursakkoord. “De PvdA heeft haar wethouders en gemeenteraadsleden opgeroepen woensdag 8 juni naar Ulft te komen om te demonstreren tegen het Bestuursakkoord. In Ulft bepaalt de Algemene Ledenvergadering van de VNG die dag of de gemeenten wel of niet instemmen met het onderhandelaarsakkoord dat het VNG-bestuur en het Rijk hebben gesloten.

Op haar website roept de PvdA lokale partijgenoten op in verzet te komen tegen de 'onaanvaardbare gevolgen' van het Bestuursakkoord. Vooral de meest kwetsbaren in de samenleving zullen hiervan de dupe zijn, aldus de partij. De Tweede Kamerleden Mariëtte Hamer en Hans Spekman zijn de aanvoerders van de protestactie in Ulft, een van de Achterhoekse gastgemeenten van het VNG Jaarcongres.” (VNG Magazine)

En zo horen we van nog meer kanten kritische geluiden. Gelukkig maar, kan ik alleen maar zeggen. Ik hoop dat we met genoeg mensen zijn om in ieder geval de VNG weer terug naar de onderhandelingstafel te sturen.

En wat doet de Gorinchemse SP? Moet u nog raden?