Gemeenteraadsvergadering 26 mei: bestuursakkoord?

27 mei 2011

Gemeenteraadsvergadering 26 mei: bestuursakkoord?

Zoals bekend verondersteld is de SP tegen het voorgenomen bestuursakkoord tussen de VNG en het kabinet.
Donderdag 26 mei is dit voorgenomen bestuursakkoord behandeld in de gemeenteraad van Gorinchem
Hieronder het betoog van gemeenteraadslid Nanine van Dalen en onderaan de door de SP en Gorinchem Solidair ingediende motie (deze motie is helaas niet aangenomen).

De SP is tegen het bestuursakkoord en de fractie van der Roest/Elmaci deelt hierin onze mening.

-Wij zijn TEGEN het stoppen van mensen achter de geraniums als ze zouden kunnen werken in een sociale werkplaats, want deze mensen overlaten aan de markt heeft er tot nu toe niet toe geleid dat ze massaal instromen in het bedrijfsleven. En daarnaast blijven er mensen die dit vangnet nodig hebben.
-Wij zijn TEGEN het korten op het re-integratiebudget. Willen we niet juist meer mensen aan het werk?
- Wij zijn er ook TEGEN dat het Rijk onze gemeentelijke beleidsvrijheid gaat inperken. Als we dan keuzes moeten maken, laten we dan ook helemaal zelf verantwoordelijk zijn voor die keuzes.
- Wij zijn er ook TEGEN dat gemeenten onder het mom van: “dat kunnen jullie vast veel beter dan wij” een bezuinigingsmaatregel opgedrongen krijgen. Misschien kunnen we als gemeente inderdaad beter deze beleidsvelden uitvoeren en als het redelijkerwijs zuiniger kan, dan hebben wij daar ook niets tegen. Maar laat ons dat dan eerst uitproberen. Nu zal de gemeente of hard moeten bezuinigen op de zwaksten in de samenleving of opdraaien voor de kosten, terwijl wij ook niet zwemmen in het geld, integendeel .

Maar nee, nu denk ik te ouderwets. Wij zijn niet TEGEN, wij zijn VOOR.
-VOOR een sociale werkplaats, waar de mensen die deze plaats nodig hebben, zich nuttig kunnen maken en zich nuttig kunnen voelen
-VOOR een goede regeling voor WAJONG’ers,
-VOOR genoeg geld voor een jeugdbeleid, dat er voor zorgt dat we straks aan de achterkant niet veel meer uit moeten geven, omdat we aan de voorkant te weinig geld en tijd hadden
-VOOR een AWBZ, die we met fatsoen kunnen uitvoeren zonder op mensen te beknibbelen die het toch al moeilijk hebben
-VOOR blijvende beleidsvrijheid van de gemeenten op het gebied van armoedebeleid
-VOOR voldoende mogelijkheden om mensen weer aan het werk te helpen.

Na dit hele lijstje voors kunnen wij en velen met ons in het land, alleen maar concluderen, dat we niet uit de voeten kunnen met dit bestuursakkoord en zouden we de VNG willen vragen opnieuw om de tafel te gaan zitten om te onderhandelen. Vandaar deze motie.