Weekbrief van de fractie

6 april 2011

Weekbrief van de fractie

Het was een druk weekje. We begonnen deze week met het debat van het CDA Giessenlanden in Hoornaar, waar ook Eva Dansen aan mee mocht doen. Er waren een drietal onderwerpen: gemeentelijke herindeling, duurzaamheid en integratie.

Het eerste onderwerp maakte al meteen de tongen los. Niet alleen de mensen achter de tafel (CDA, PvdA, VVD Giessenlanden, SGP/CU en SP Gorinchem), maar ook de mensen in het publiek konden mee praten. Ik vond het heel leuk dat er mensen uit de buurt waren tot aan Vuren en Leerdam toe, een gemengd gezelschap. Volgens sommige partijen was groter echt beter en goedkoper bij een gemeente, waar je zo je vraagtekens bij kunt zetten. Als inwoner kan ik me voorstellen dat je niet zo blij bent met een gemeente die je niet kunt overzien en die daardoor ook minder “eigen” aan voelt. En samenvoegingen in andere gemeenten hebben tot nu toe nog geen positief financieel resultaat opgeleverd. Misschien kan je beter werken met het uitlenen van ambtenaren als er kennis ontbreekt en goede samenwerking. Tenslotte werken we op een paar punten al prima samen, zoals de vuilnisophaaldienst
Duurzaamheid was vooral in goede handen bij groenrechts, kernenergie was een optie, en SP’ers die ook nog eens op de fiets kwamen, wonderbaarlijk. Gelukkig waren er ook positieve geluiden te horen over het inzetten van allerlei soorten van duurzame energie en het onderzoeken van de mogelijkheden in deze buurt van aardwarmte, zonne-energie en windenergie. Over de windmolens waren we het met zijn allen toch zeer oneens, niet in mijn achtertuin tegenover je verantwoordelijkheid nemen en juist wel hier plaatsen of gewoon helemaal niet.
Het laatste onderwerp integratie, was een onderwerp dat ook in de dorpen speelt, ondanks de geringe aantallen allochtonen. Ook daar hebben veel mensen PVV gestemd, wonderlijk. Een Statenlid van de PVV was ook aanwezig, maar wilde niets zeggen, omdat hij niet uitgenodigd was om achter de tafel te zitten. Tsja, over dat soort kinderachtigheid zullen we maar niet teveel zeggen.
Ik vond het een leuk initiatief om buiten verkiezingstijd eens een debat te houden en zoveel mensen uit de regio te zien.

Woensdag hadden we de start van de nieuwe scholing. De eerste avond ging over democratie, de verschillende vormen en hoe je met dezelfde uitslagen door verschillende systemen ineens een hele andere verdeling van de uiteindelijke zetels kunt krijgen. Een eyeopener. Volgende maand is de tweede bijeenkomst.

Verder hadden wij deze week een informatieavond over wonen als raad. Wat is de stand van zaken etc. Poort 6 en Rivas kwamen ook hun informatie geven. Dit is een eerste stap in de discussie over de nieuwe woonvisie: hoe willen we de verdeling van huur/koophuizen, starterwoningen, eengezinswoningen, seniorenwoningen etc, betaalbaar, duurder over de wijken van Gorinchem verdeeld hebben. In ieder geval een nuttig begin. De politieke discussie volgt later nog.

Als laatste had ik zaterdag een scholing over de media door Bert Voskuil, de journalist die ook het boek over Klaas Bruinsma heeft geschreven. Pittige kost en dat na een treinreis van bijna 5 uur door ons dierbare OV. Wel weer heel leerzaam. Je kunt hem echter beter als tafelbuurman hebben dan als journalist tegenover je. Vooral de combinatie met Emiel Roemer is … gevaarlijk. Dat hebben de mensen die geïnterviewd werden wel gemerkt. Al met al een zeer nuttige zaterdag.
En nu aankomende week de raadsbijeenkomst op dinsdag.

met vriendelijke groet,
Nanine van Dalen