weekbrief van de fractie

27 maart 2011

weekbrief van de fractie

Een onderwerp bedenken voor mijn weekbrief was dit keer wel erg makkelijk. We waren immers gisteren bij de zeer succesvolle actie om het station van Gorinchem voor iedereen beschikbaar te houden. Het was het logische eindpunt van wat Lies van Aelst al enige maanden geleden begonnen was in de Provinciale Staten.
Gestrand in Gorinchem

Zoals u weet is perron 2 van het station al enige tijd niet meer te betreden voor ´mensen met wielen` oftewel voor iedereen in rolstoel, met een zware fiets of met een kinderwagen. Immers sinds Pro Rail onverwacht en zonder enig overleg het overpad weghaalde kun je alleen via twee trappen en het tunneltje op het perron of er af.

Lies heeft al enige maanden geleden dit probleem aangekaart in de Provinciale Staten maar Pro Rail wilde het overpad niet terug brengen. Ook vragen van de SP fractie in de gemeenteraad maakten niet dat Pro Rail van gedachten veranderde. Ondanks dat zowel de Arriva als het college van B&W het niet eens was met de opheffing van het overpad zonder dat daar een alternatief voor kwam.

Afgelopen vrijdag stonden er op het station van Gorinchem de mensen van het gehandicaptenplatform en Makkers, veel rolstoelafhankelijke mensen, de SP fractie compleet met Nanine met kind in wandelwagen en Ikzelf met mijn bakfiets, Ook ROOD was vertegenwoordigd en er waren zelfs SPers uit de andere plaatsen langs de Merwede Linge Lijn! Gorinchem Solidair in de persoon van Cees van der Roest en Rutger van Breemen van GroenLinks ontbraken ook niet. Er waren zelfs drie van de vier wethouders van Gorinchem te bespeuren en De Arriva en Pro Rail stuurden belangrijke mannen in pakken om verklaringen af te leggen.

Pro Rail putte zich uit in verontschuldigingen, liet de behoefte horen er écht iets aan te doen (als ze het overpad niet eerst weggehaald hadden hadden ze niets aan hoeven doen!) en dat alles voor het oog van vrijwel elke krant (die overigens het niet nodig vonden om de SP te noemen) en TVRijnmond. Wij zullen een vinger aan de pols blijven houden, Pro Rail zal meer moeten laten zien dan mooie beloften en een taart!
Samen met het gehandicaptenplatform zullen we Pro Rail klantvriendelijk houden, we weten hoe we dat aan moeten pakken.

Zo zie je maar weer dat niets beter werkt dan een mooie actie met veel mensen om het argument kracht bij te zetten. Mijn SP hart springt er bij op en buiten dat hebben we ook weer kunnen laten zien dat het voor ons niet uit maakt of het verkiezingstijd is of niet. Het was een geweldige middag!

met vriendelijke groet,
Eva Dansen