weekbrief van de fractie

7 maart 2011

weekbrief van de fractie

Zoals jullie al op de site hebben kunnen lezen, hebben we het met zijn allen flink druk gehad de laatste tijd, flyeren, plakken, buurten. We waren vaak te vinden. En we hebben een aardig resultaat behaald in Gorinchem. We zijn gestegen sinds de gemeenteraadsverkiezingen. Dat is natuurlijk mooi. Een stijgende lijn, die we natuurlijk voort willen zetten. En nu begint het grote wachten op de gevolgen die onze stemmen hebben voor de verdeling in de Eerste Kamer. Ook nog een raar spelletje als ik al de commentaren daarover op de televisie hoor. Heel strategisch.

Ondertussen gaat het leven gewoon door en heb ik, nog maar half bekomen van de verkiezingen, mijn eerste cursusdag er al weer op zitten. Economie in een notendop uitgelegd door een professor uit Delft, Alfred Kleinknecht. Nu moet ik zeggen dat ik economie op school niet heel interessant vond, ik heb het meteen weer laten vallen. Maar dit is heel wat anders. In vogelvlucht door de grote economische stromingen, de uitleg van het ontstaan van de crisis en de gevolgen, de globalisatie en dit alles in uptempo. Vooral fijn was het dat er een link gelegd werd naar de dagelijkse praktijk. Ook enkele veel gebruikte theorieën werden onderuitgehaald met argumenten. Daar heb je nog eens wat aan. Ik kreeg zelfs zin om eens een boek over economie open te slaan.
Om het nog spannender te maken mogen we nu aan de slag met de ‘categorie van gevallen waarin een verklaring van geen bedenking niet vereist is’. Voordat iedereen gaat denken dat we dagelijks met wel héél spannende dingen bezig zijn. Het staat voor morgen op de agenda van de raadsbijeenkomst. Kort vertaald gaat het over het aanvragen van een bepaald soort vergunning, wat dan weer eenvoudiger en korter zou kunnen. Het gaat vooral om de vraag in hoeverre je bepaalde taken geheel bij het college legt en hoeverre je als raad hier zelf nog in zou willen sturen. Als je zegt dat alles geregeld zou kunnen worden, zonder de raad daarbij te betrekken, zal het in het overgrote deel van de gevallen niets uitmaken, maar wat doe je dan met de rest?
En zo blijft het werk van een raadslid afwisselend.

Nanine van Dalen