Verkiezingsgekte is weer voorbij, weer aan de slag

13 maart 2011

Verkiezingsgekte is weer voorbij, weer aan de slag

Zoals Nanine in haar vorige weekbrief al zei, zijn de verkiezingen voorbij en we kunnen weer terug naar de orde van de dag. Bij de Provincie is alles nog niet helemaal voorbij, we zitten op het moment midden in de coalitie onderhandelingen en de nieuwe Provinciale Statenleden zijn nog niet geïnstalleerd. Dit betekend dat we nu met een demissionair college zitten en ook de oude statenleden zijn nog in functie. Zuid-Holland is redelijk veel later dan andere provincies met het installeren van de nieuwe Staten.

Komende woensdag zullen we afscheid gaan nemen van de huidige Staten. Dit afscheid betekend voor onze fractie het afscheid nemen van 5 goede en gewaardeerde collega`s. Het was niet bij allemaal even verwacht dat ze niet door zouden kunnen. We hebben deze verkiezingen 5 zetels behaald als fractie, dit zijn er 3 minder dan de vorige keer. We wisten eigenlijk 4 jaar geleden al dat we dit jaar niet weer zoveel zetels zouden halen omdat we toen enorm in de lift zaten. Maar dan nog is het afscheid van collega`s niet leuk. 2 collega`s stonden op eigen verzoek lager op de lijst en dus op een niet verkiesbare plaats. 2 andere collega`s vielen er buiten omdat we helaas niet genoeg zetels behaalde. Maar het afscheid van Eva de Bakker komt het meest onverwacht. Zij stond namelijk op nummer 5, dus op de avond van de verkiezingen en de dagen daarna dachten we dat de top 5 de nieuwe fractie zou gaan worden. Maar afgelopen dinsdag werd bekend dat de nummer 8 van de lijst, Esther Zwaan, op voorkeursstemmen gekozen is en dus in plaats van Eva de Bakker in de fractie zal komen. Nu zijn het beide echt top vrouwen, maar het was wel even slikken dat mijn gewaardeerde collega en vriendin Eva niet terug in de fractie zal komen.

Komende donderdag worden de nieuwe Zuid-Hollandse Statenleden geïnstalleerd, dus ook onze nieuwe fractie. Deze fractie zal gaan bestaan uit Harre van der Nat, Bart Vermeulen, Jerry Snellink en ikzelf. Dit is een kleiner team dan de afgelopen 4 jaar, maar volgens mij gaan we voor het dubbele tellen en gewoon keihard aan de slag.

Één van de punten waar we meteen mee verder gaan is het rolstoeltoegankelijk maken van station Gorinchem. Dit is een onderwerp waar we de afgelopen maanden mee bezig zijn geweest, samen met verschillende organisaties zoals het Gorinchemse gehandicaptenplatform. Het bedrijf dat overtuigd moet worden van de noodzaak van een rolstoeltoegankelijk station voor 2015(dan ligt de nieuwe lift er waarschijnlijk pas) is ProRail. Op vrijdag 25 maart om 2 uur hebben we met verschillende organisaties een grote actie op het station om ProRail hiervan te overtuigen. Hoe meer mensen hoe beter, dus wees welkom!

Hartelijke groet,
Lies van Aelst