Dank voor motie over het kind in AZC

3 maart 2011

Dank voor motie over het kind in AZC

Na het feit dat de motie van de SP waarin wij aandacht vroegen voor het kind in een AZC enthousiast werd ontvangen in de raad, kregen we nog een opsteker. Hieronder kunt u de brief lezen die wij mochten ontvangen van Unicef waar wij bijzonder blij mee waren.

Beste Eva Dansen,

Bij deze wil ik u namens de landelijke Werkgroep Kind in azc (UNICEF, Defence for Children, VluchtelingenWerk, De Vrolijkheid en Stichting Kinderpostzegels) enorm complimenteren met uw initiatief om een motie in te dienen gericht op het belang van kinderen in het (op handen zijnde) asielzoekerscentrum in Gorinchem. Wat geweldig om te zien dat het rapport ‘Kind in het centrum’ door uw fractie is gelezen en dat u vervolgens actie hebt genomen om op te komen voor de belangen van de kinderen in de opvang.

In juni 2009 werd het rapport ‘Kind in het centrum’ van Karin Kloosterboer (UNICEF) gepubliceerd. Sindsdien zijn er enkele voorzichtige stappen gezet om verbeteringen aan te brengen in de opvang van kinderen/gezinnen. Echter er moet ook nog heel veel gebeuren. Het is nog steeds hard nodig dat we de Nederlandse overheid aanzetten tot de nodige maatregelen om de situatie voor kinderen (en gezinnen) in azc’s te verbeteren. Vanuit de Werkgroep Kind in azc hebben we ons pleidooi tot dusver vooral gericht op landelijke politiek en beleid (Ministerie, Tweede Kamer, COA, IND en allerlei betrokken kenniscentra, uitvoeringsorganisaties en NGO’s). En eerlijk gezegd heeft uw motie ons doen inzien dat er ook veel meer mogelijk is via de lokale, gemeentelijke politiek.
Nogmaals: dit is een prachtig voorbeeld hoe vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid gehandeld kan worden als het gaat om het naleven van het Kinderrechtenverdrag in de omgang met vreemdelingenkinderen. Dank daarvoor!

Bij deze zou ik u willen vragen of ik u mag bellen met een aantal vragen:
- Is het mogelijk om de precieze tekst van uw motie aan ons door te sturen?
- Ziet u mogelijkheden om wellicht via uw netwerk binnen de SP deze motie te verspreiden, zodat in iedere gemeente in Nederland waar een azc gevestigd gaat worden (of waar onderhandelingen spelen over wel/niet vestiging van een opvanglocatie) deze motie over belang van het kind kan worden ingediend?
- Kunnen wij u wellicht helpen/ ondersteunen daarbij? Bijvoorbeeld via VNG proberen om uw initiatief onder de aandacht te brengen van gemeenteraadsleden in de rest van het land?

Kortom: het zou naar ons idee goed zijn om uw initiatief tot voorbeeld te laten zijn van alle gemeenten in Nederland die te maken hebben met de opvang van asielzoekers (en hun kinderen)!

Veel dank alvast!
Met vriendelijke groet,