Aandacht voor een blog van een andere politieke partij

11 maart 2011

Aandacht voor een blog van een andere politieke partij

Laten we vandaag maar eens over de schutting kijken van onze eigen partij en aandacht geven aan de blog van Rutger van Breemen, fractievoorzitter van GroenLinks in Gorinchem. Rutger is onstemd over het antwoord van wethouder Van der Torren (VVD) op de vraag van Eva Dansen (fractievoorzitter.SP) over Prorail en de situatie op het station Gorinchem.
Hieronder de totale blog.

"Tijdens de raadsbijeenkomst stelde Eva Dansen (SP) vragen over het overpad over het spoor bij het Station in Gorinchem. Het antwoord van wethouder vd Torren leek op een verlate carnavalsmop, maar bleek bittere ernst te zijn. GroenLinksraadslid Rutger van Breemen schreef er een blog over.

BLOG: Waar zouden we zijn zonder trein (of: zonder ProRail?)
Woensdag 9 maart 2011, 11:59u - rutger van breemen

* Blog van de fractie

Stel: u bent rolstoelgebruiker en wilt Gorinchem bezoeken. De vestingstad, de stripdagen, de winkels, de zomerfeesten, of om welke reden dan ook: u wilt graag naar Gorinchem komen. En dat wilt u graag doen met de trein, want met de auto is voor u onmogelijk of het is te veel gedoe met parkeren e.d. Dan moet u wel goed voorbereid op weg gaan!

Sinds Prorail namelijk nieuw spoor heeft aangelegd rondom het station Gorinchem, hebben ze het gelijkvloerse overpad tussen spoor 1 en 2 verwijderd. "Dit past niet in het beleid van Prorail", was de reden. U vraagt zich dan misschien af waarom dat nu ineens zo is en de vorige 30 jaar niet, maar dat ontgaat mij ook een beetje.

Resultaat: rolstoelers moeten nu om van spoor 2 (waar de trein uit de richting Dordrecht stopt) naar de binnenstad (of überhaupt ergens anders dan spoor 2) te komen zo'n 40 traptreden af en vervolgens nog tenminste 5, maar waarschijnlijk weer zo'n 40 op. Een belachelijke omstandigheid natuurlijk!

Nu is het de bedoeling dat er liften komen, in het kader van het opwaarderen van de stations aan de Merwedelingelijn, maar door Europese aanbestedingsregels zullen die er niet voor 2013 zijn. De komende 2 jaar zullen rolstoelgebruikers dus van de trappen af moeten zien te komen als ze met de trein naar Gorinchem willen komen.

Maar nu heeft Prorail een oplossing bedacht (en dit is echt geen grap!): als rolstoelers 2 uur(!) van tevoren even bellen naar Prorail dan kunnen ze de trein waarin hij of zij zit omleiden naar spoor 1. Het is dan natuurlijk wel te hopen dat er niet op spoor 1 een rolstoelgebruiker staat die naar Dordrecht moet, want die moet zich dan haastig van 40 treden werpen en er weer 40 opklimmen om bij de juiste, omgeleide trein te komen en hetzelfde geldt voor de rolstoeler die in de trein zit die eigenlijk op spoor 1 zou aankomen en ineens gestrand op spoor 2 raakt. En wat zou er gebeuren als er op 1 tijdstip één rolstoeler naar Dordrecht en één rolstoeler naar Geldermalsen wil gaan?!

Dit is echt een staaltje van overheidsbureaucratie, waar niet even met het gezonde verstand wordt nagedacht! Iemand achter een bureautje ergens bij Prorail heeft snel een oplossing bedacht, maar verder niet meer gekeken naar de praktische gevolgen van zo'n maatregel.

Dus, beste rolstoelgebruikers, mocht u Gorinchem willen bezoeken (het is echt de moeite waard!), zorg dan dat u het telefoonnummer van Prorail in uw telefoon hebt staan en neem voor de zekerheid een lunchpakketje mee; want voor u het weet strandt u op een rolstoelontoegankelijk perron!!!

Prorail, bedankt!! "

aldus GroenLinks