gemeenteraadsvergadering 17 februari 2011

19 februari 2011

gemeenteraadsvergadering 17 februari 2011

Een bijzondere gemeenteraadsvergadering was het vanavond. Al was het alleen maar om het feit dat een motie van de SP volmondig en enthousiast aangenomen werd door de raad en positief ontvangen werd door B&W.
Leuk natuurlijk maar ook een beetje raar, waarom nu wel en eerder niet? Dat heeft heus niet altijd aan de inhoud van onze moties gelegen. Sterker nog er zijn in het verleden wel moties van de SP afgebrand die later in bijna dezelfde vorm door de PvdA ingebracht werden en overgenomen. . .

Maar goed, het was leuk én het was een goede motie waarin wij vroegen om vooral ook rekening te houden met het kind in het AZC wat ook moet kunnen leren spelen en rusten. Zo goed dat de fractievoorzitter van de PvdA het nodig vond op te grappen dat hij de motie wel zelf had willen bedenken.
Er stonden vanavond maar twee onderwerpen op de agenda en toch was ik pas om 12 uur thuis. Dat is niet zo gek want het eerste onderwerp de komst van een AZC naar Gorinchem is een onderwerp dat nogal sterke emoties op roept ook buiten de raadszaal.
Eigenlijk was bijna iedere fractie wel voor een AZC, op Stadsbelang en het nieuwe rechtse CDA na, o ja en twee leden van de VVD, gelukkig maar dat houdr de VVD en Stadsbelang herkenbaar.
De fracties die voor waren waren dat vooral onder voorwaarden en terecht. De SP is altijd voor het vaststellen van goede te controleren kaders geweest. Wij zijn er blij mee dat ook de rest van de raad -in ieder geval in dit geval- dat met ons eens is. Wat de meeste fracties te melden hadden was behartenswaardig en de SP heeft voor een groot gedeelte van de moties gestemd. Niet al deze moties waren wat wij ingebracht zouden hebben maar wij weten dat ook onze achterbaan veel waarde hecht aan veiligheid en duidelijkheid dus hebben we hier onze stem aan gegeven.

Beetje jammer is wel dat ons amendement waarin wij vroegen om in plaats van voor Papland te kiezen voor het voormalige sportpark Mollenburg het niet gehaald heeft. Daar is de grond te duur. . . Er blijft bij ons wel het gevoel over van we willen wel asielzoekers maar niet op ons lip en wel een beetje leuke.

Het tweede onderwerp was de Zero Based Budgetting (ZBB) niet echt een lekker bekkend onderwerp maar wel van belang. ZBB is door de oppositie aan het coalitieakkoord toegevoegd en betekent dat de begroting op een andere manier bekeken wordt. Niet 'wat hebben we vrig jaar uitgegeven en moet daar nog wat bij of af' maar wat moet iets nu echt kosten en is het wel echt nodig. Het lijkt zo te zijn dat dit veel geld gaat schelen. De SP had een amendement voorbereid waarin wij op voorhand vroegen of het mogelijk te besparen geld niet al vast bestemd kon worden voor de WMO zodat daar minder op bezuinigd hoeft te worden.
Volgens B&W kon dit niet en moesten we hier maar mee komen bij de tussenbegroting in juni, het werd dus afgestemd. Geen probleem voor ons, wie wat bewaard heeft wat, in juni komen we er gewoon weer mee!

met vriendelijke groet,
Eva Dansen