weekbrief van de fractievoorzitter

30 januari 2011

weekbrief van de fractievoorzitter

Af gelopen donderdag was er raadsvergadering. De inbreng van de SP kunt u op de site vinden. Hoe de vergadering verliep ga ik u nu vertellen. Om te beginnen was het een raadsvergadering op z'n 'Gorkums'. Meestal komen de andere fracties met een verhaal wat we wel verwacht hadden, soms ook helemaal niet. . . Soms zien we een consequente opstelling, soms ook helemaal niet. . .

Er stonden een aantal onderwerpen op de agenda waarover wij wat te melden hadden. Het bestemmingsplan voor Gorinchem Noord (het betoog hierover vindt u elders op de site) het besluit met betrekking tot de stichting openbaar onderwijs (waar Nanine over gesproken heeft) en de motie over het terrras van Misto die wij samen met de lijst vdRoest/Elmaci ingediend hebben.

Het bestemmingsplan was het grootste onderwerp, wij waren tegen, waarom kunt u in mijn betoog lezen, in de vorige periode waarin wij met het CDA en GroenLinks optrokken in de oppositie was GroenLinks ook tegen, zoals je mag verwachten van zo'n club. Nu zitten ze in de coalitie en zijn helemaal niet meer tegen, goede redenen daarvoor heb ik niet gehoord!
De CU/SGP was in de vorige raadsperiode ook tegen daarvan hoorden wij nu een gloedvol betoog van het nieuwe raadslid Frank Barth wat meer naar de VVD klonk over ondernemen in Gorinchem dan de voorzichtigheid uit de vorige periode.
Om het nog maar een beetje eigenaardiger te maken sprak de VVD voornamelijk over duurzaamheid!
Wij zijn niet van mening verandert, dat zult u ook niet verwacht hebben. In tegenstelling tot deze andere partijen is de SP consistent in haar mening, goedkeuren en afkeuren en dat is niet conservatief wat ons betreft!

Nanine heeft namens de SP haar teleurstelling uitgesproken over weer een stukje minder openbaar onderwijs in Gorinchem. En dat met een D66 wethouder. . .

Tot onze verbazing hadden we bijna een meerderheid voor onze motie, waarin we vroegen om geen terras toe te staan achter de Oude Doelen, tenslotte staat in het bestemmingsplan voor de binnenstad dat de horeca geconcentreerd wordt in het gebied rond de kerk. Het college had daar geen moeite mee en dat verbaast ons niets, ook al heb je beleid dat vastgesteld is door de raad dat heeft het college van B&W nog nooit weerhouden dat naar hun eigen zin aan te passen. Nu was de helft van D66, GroenLinks en de CU/SGP dat met ons en de lijst vdRoest/Elmaci eens. Jammer genoeg haalden we hier geen meerderheid mee misschien had een lid van de PvdA nog met ons meegestemd maar die was per ongeluk expres niet in de raadszaal, fractiediscipline is daar maar alles!

Het is goed te zien dat andere fracties ook niet blij zijn met de eigengereidheid die B&W met een zekere regelmaat lat zien, jammer is om te zien dat een partij als GroenLinks die in de vorige periode zich nog zo links opstelde nu niets meer wil weten van dualisme maar het tegendeel laat zien omdat ze in het college zitten.

Ik ben benieuwd of de kiezers van GroenLinks hieruit consequenties trekken als ze gaan stemmen voor de Provinciale Staten.

met vriendelijke groet,
Eva Dansen