Weekbrief: Oppositie pleit voor locatie in Gorinchem-Oost

9 januari 2011

Weekbrief: Oppositie pleit voor locatie in Gorinchem-Oost

In “De stad Gorinchem” stond vandaag een stuk over de komst van het asielzoekerscentrum. “Raad wil uitstel besluit AZC

GORINCHEM – De Gorcumse gemeenteraad is verontwaardigd over de manier waarop het bericht over een nieuw AZC (Asiel Zoekers Centrum) naar buiten is gebracht. ,,Alsof alles al is besloten,” aldus reageert PvdA-fractieleider Pierre Schefferlie boos. ,,En we hebben niet eens tijd om in de fractie en met de inwoners van de stad hierover te praten. Zo krijg je natuurlijk geen draagvlak.”
,,In het coalitieakkoord is goed afgesproken dat iedereen kan meedoen in besluitvorming,” vervolgt Schefferlie. ,,Daar moet het college van B en W invulling aan geven. Goed communiceren en de inwoners hierbij betrekken.”
De plannen voor het AZC op Papland worden dinsdagavond tijdens de informatieve raadsbijeenkomst gepresenteerd. De meerderheid van de raad zal dan pleiten voor uitstel van besluitvorming. Er zijn nog veel vragen, maar de politieke fracties geven desgevraagd wel vast een eerste reactie. “

“SP/Van der Roest/Elmaci"

,,Wij willen in principe maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen en de komst van een AZC steunen, maar zeker niet op Papland. In het verleden mocht daar geen woningbouw plaatsvinden omdat het door de Betuweroute te gevaarlijk was. Bovendien wordt Gorinchem-Noord een bedrijventerrein met zware chemische industrie. Daar laat je dus geen mensen wonen. Zowel planologisch als sociaal een blunder van het ergste soort,” aldus Cees van der Roest. ,,Dit is een voorbeeld van zo veel mogelijk financieel gewin halen tegen zo weinig mogelijk kosten.” Ook SP-fractieleidster Eva Dansen heeft geen goed woord voor dit voorstel van B en W. ,,Als Nederlandse mensen daar niet mogen wonen, hoezo vluchtelingen dan wel. Als zij voor opvang hier komen hebben zij recht op een fatsoenlijke plek. Voor zover wij nu kunnen nagaan is die alleen in Gorinchem-Oost te vinden.”

(tot zover een gedeelte uit hert artikel)

Wij vinden dat er een onderzoek moet komen naar de haalbaarheid van een asielzoekerscentrum. En als het even kan vinden we ook dat er een asielzoekerscentrum moet komen. Wij vinden echter ook dat er sprake moet zijn van goede communicatie: naar burger en raad. Alleen dan kan je zulke grote plannen op een goede manier in je stad inplannen. De eerste tekenen van onrust kan je al lezen in de krant; een handtekeningenactie tegen het AZC op Papland. De gemeenteraad wil uitstel van de besluitvorming.
Het lijkt me wijs om eerst de presentatie van het onderzoek af te wachten, mensen de kans te geven om zich uit te spreken over de locaties, zodat we een goede afweging kunnen maken en dan te beslissen waar een AZC kan komen. Dan heeft iedereen zijn recht om te spreken en een mening te geven gehad. En nee, het zal ons niet lukken om het iedereen naar de zin te maken, maar laten we onze afwegingen dan in ieder geval wel goed kunnen maken.

Voor het hele artikel in de stad Gorinchem, klik hier

Nanine van Dalen