betoog van de fractie over bestemmingsplan Noord

30 januari 2011

betoog van de fractie over bestemmingsplan Noord

Hieronder treft u mijn betoog over het bestemmingsplan Noord aan zoals ik dat heb uitgesproken in de raadsvergadering van afgelopen donderdag 27 januari.
Ik kunt hierin lezen hoe tegen wij tegen dit bestemmingsplan zijn. Helaas moet ik er ook gelijk maar bij vertellen dat wij hier bijna alleen stonden in de raad en dat het -hoe kan het ook anders in Gorinchem- gewoon aangenomen is met slechts 4 stemmen tegen.

Meneer de voorzitter,

Zoals u waarschijnlijk al begrepen heeft is de SP niet blij met een gedeelte van dit bestemmingsplan.
Tegen een crematorium zult u van ons geen bezwaar horen. Dit lijkt ons een belangrijk onderdeel van onze centrumfunctie. Voorstanders van crematie, waar ik er in ieder geval één van ben hoeven dan niet meer naar een andere stad als laatste reis. Wij hebben weinig tegen het aanleggen van een nieuw station, al zijn wij wel benieuwd wat het gebruik van nieuwe stations op de MLL voor consequenties heeft voor de reistijd zolang er geen dubbel spoor aangelegd wordt. Ook met de uitbreidingen in het gebied van de Hoefslag hebben wij weinig moeite.
Toch zullen wij tegen het vaststellen van dit bestemmingsplan stemmen. Waarom? Wij zijn namelijk mordicus tegen het vestigen van een nieuw industrieterrein, daar hebben wij goede redenen voor die ga ik u ga vertellen.

De eerste reden is dat hier zichtbaar is dat je soms te lang over de voorbereiding van een bestemmingsplan kunt doen. Denken aan een nieuw industrieterrein in goede tijden, tijden van hoogconjunctuur daar kan ook de SP zich nog wel iets bij voorstellen. Blind doorgaan met het verwezenlijken van dit soort plannen in tijden van bezuiniging niet. Het kan toch niet waar zijn dat wij binnenkort met open ogen tonnen gaan bezuinigen op bijvoorbeeld de WMO en tegelijk plannen om miljoenen uit te gaan geven aan een industrieterrein waar niemand op zit te wachten.

De tweede reden is , dat veel vraag naar grond op het nog te verwezenlijken industrieterrein, mooi klinkt. Maar zijn daar ook nieuwe bedrijven bij, meneer de voorzitter? Ik denk het niet. Realiseren wij ons dan wel dat die hooggeroemde werkgelegenheid die we naar Gorinchem halen, ergens anders vandaan komt waarschijnlijk zelfs uit de regio? Ergens waar nu de werkgelegenheid minder wordt en waarschijnlijk weer een industrieterrein half leeg komt staan te verpauperen. De SP is tegen het inrichten van nieuwe industrieterreinen en heeft de voorkeur voor herinrichten en moderniseren van bestaande terreinen. Zijn al de industrieterreinen in Gorinchem al vol meneer de voorzitter?

De derde reden is dat wij niet weten hoe het zit met de al dan niet permanente aansluiting van de A27 op Gorinchem Noord. Wat wij begrepen hebben uit, wat zo mooi ‘welingelichte bronnen’ genoemd wordt is dat die niet alleen niet zeker is maar dat de kans dat deze er in het geheel niet komt heel groot is. Kunt u ons garanderen dat die aansluiting er komt? Heeft de gemeente trouwens onderzoek gedaan naar de invloed van het verkeer van die mogelijke aansluiting op de al bestaande congestie op de A27?
Kunt u ons vertellen waar het toekomstige bestemmingsverkeer voor het industrieterrein daar moet komen zonder aansluiting op de A27? Is dit over de Haarweg net zoals het bouwverkeer voor het in te richten industrieterrein?

De vierde reden is dat wij ons afvragen hoe onze gemeente er over een jaar of vijf of desnoods tien er uit ziet. Al het gepraat over herverdeling en het geflirt naar buurgemeenten doet ons denken dat de kans heel groot is dat wij op termijn een gemeente zouden kunnen gaan vormen met bijvoorbeeld het zuiden van de gemeente Giessenlanden. Het lijkt de SP geen goed idee om dan een industrieterrein van een zware categorie midden in deze gemeente te hebben.

De vijfde reden waarom wij tegen dit industrieterrein zijn is dat wij niet vinden dat er een industrieterrein komen in het groene hart van Nederland. Meneer de voorzitter, Nederland is vol, met huizen, industrieterreinen, en verrommeling algemeen. Waarom willen wij in dit prachtige nu nog landelijke gebied een industrieterrein? Dat moeten we toch niet willen?
En de laatste wellicht de belangrijkste reden, geeft mij het gevoel Cassandra te zijn. De prinses uit het Troje van Homerus die gevaar kon voorspellen maar de vloek droeg dat niemand haar geloofde. Hebben we nagedacht over mogelijke gevaren? We hebben pas de brand in Moerdijk achter de rug en denk dan eens aan de mogelijkheid dat dit in Gorinchem zou gebeuren;
- aan de A 27 en de A15
- aan de Betuwelijn en alle gevaarlijke stoffen die hierover vervoerd worden.
- aan de drukst bevaren rivier van Europa
- met de aardgasleiding onder het industrieterrein door
- naast een aantal scholen en
- in het groene hart van Nederland
Is er voldoende onderzocht of de brandweer en andere hulpdiensten het industrieterrein kunnen bereiken? Stelt u zich eens voor: met een file op de A27 en de A 15, met een aantal scholen die ontruimt moeten worden en dan moet de brandweer aan komen rijden over de Haarweg. . .

Ik had het zojuist al over mogelijke rampen op het industrieterrein. Ik vroeg of er onderzoek gedaan is naar de bereikbaarheid van het industrieterrein voor hulpdiensten, wat was het oordeel van de brandweer hierover?

Het is de verwachting dat het begrip risicocontour in de nabije toekomst ingeruild zal worden voor het begrip ‘groepsrisico’ dan moet de brandweer gaan kijken naar de zelfredzaamheid van bijvoorbeeld de leerlingen van de scholen in de nabijheid, de bezoekers van de moskee en wellicht straks ook de 700 bewoners van het AZC.

Ik kan met redenen geven waarom wij tegen zullen stemmen nog langer doorgaan dan u denkt.
Er zijn zo veel redenen waarom we dit industrieterrein niet moeten willen, omdat het te duur is, omdat het gevaarlijk is, omdat we het lef moeten hebben om terug te komen op plannen als we er achter komen dat ze niet verstandig zijn.