betoog raadsvoorstel openbare scholen

30 januari 2011

betoog raadsvoorstel openbare scholen

Hieronder het betoog dat Nanine uitgesproken heeft in de raadsvergadering van afgelopen donderdag de 27e januari.

Stel je wilt als ouder je kind op een openbare school doen. En stel dat jouw kind nu juist naar een speciale basisschool moet. Dan kan dit na de overdracht van de Rotonde naar de SWV niet meer. Of nou ja, niet meer…..

Bij raadsvoorstel 9 lezen we bij de risico’s en kansen:

“Risico: er is voldoende openbaar onderwijs in Gorinchem, maar specifiek het openbaar speciaal basisonderwijs zal niet meer binnen Gorinchem als educatief aanbod aanwezig zijn ( er wordt minder openbaar onderwijs aangeboden). Echter de algemeen bijzondere sbo de Rotonde benaderd, na bestuursoverdracht, een openbaar karakter.”

Daar moet je als ouder dan maar blij mee zijn, dat je kind bij benadering naar een openbare school gaat. Ik kan me voorstellen dat dit niet de keuze is die je als ouder wilt maken, of nou ja, bij benadering misschien wel.

Wij vinden het als SP dan ook jammer dat het gewone speciale openbare onderwijs verdwijnt. En hier willen we ook onze zorgen over uitspreken. Moeten wij als gemeenteraad ons niet hard maken voor de belangen van elk kind en zijn ouders. Alles begint tenslotte toch bij het kind. Wij hopen dat de borging van het openbare karakter dan ook erg stevig zal zijn, nu en in de toekomst. ( en niet bij benadering ;) )