Weekbrief van de fractie over de week 31 mei tm 6 juni 2010

6 juni 2010

Weekbrief van de fractie over de week 31 mei tm 6 juni 2010

Het was een drukke week. Maandag was er een sportcongres georganiseerd door Gorinchem beweegt. Het ging over allerlei nuttige onderwerpen voor verenigingen: fondsen werven, vrijwilligers binnen houden etc. Voor ons als raadsleden was het interessant, maar niet ons vakgebied. Dit zijn echt dingen voor de verenigingen, niet iets waar wij in de raad iets mee kunnen. De workshops hebben we dan ook aan de mensen van de verenigingen over gelaten. Er waren wel heel veel verenigingen op komen dagen, dus de behoefte van de verenigingen hebben ze goed in geschat.

Dinsdag was er een cultureel diner van het COG (Cultureel Overleg Gorinchem). We kregen een geweldig diner voorgeschoteld ( soep uit blik, wijn uit een pak, chinees in plastic bakjes en een viënetta boomstam toe), op een heel mooi gedekte tafel. Dit omdat de kunsten er alles heel mooi uit kunnen laten zien, maar met onvoldoende geld blijft het bij mooi laten lijken. Dit alles onder het genot van toespraakjes van de verschillende vertegenwoordigers van cultureel Gorinchem en muziek. Iedereen liet hun waarde voor Gorinchem horen in een toespraak of zien zoals het museum en de artotheek, die kunstwerken aan tafel brachten. Het was een originele manier om naar voren te brengen hoe belangrijk zij cultuur vinden voor alle Gorinchemmers en waarom we met de bezuinigingen daar rekening mee moeten houden volgens hen. Je hebt meteen een heleboel verschillende mensen bij elkaar, dat is voor ons heel handig. Wel wat jammer dat maar de halve raad aanwezig was.

Woensdagmiddag was de opening van de nieuwe gymzaal aan de Hoefslag. Een combattende (vechtbewegingen op harde muziek) wethouder was een speciaal gezicht, de leerlingen hadden duidelijk al vaker geoefend. Als opening was er een mooie presentatie door de leerlingen van de verschillende scholen. Zij lieten na elkaar zien wat verschillende mogelijkheden waren in de nieuwe zaal. Ik kan alleen zeggen dat ik het verschrikkelijk jammer vind dat ik nu niet op een van die scholen zit. Een klimmuur in je gymzaal! Geweldig.
‘s Avonds was er een presentatie van het binnenstadsmanagement. Er werd kort verteld waar ze allemaal mee bezig zijn en hun plannen voor de toekomst. Het binnenstadsmanagement brengt vooral mensen en ideeën bij elkaar om samen tot uitvoering van plannen te komen. Ze hebben nu een idee om bepaalde stegen meer onder de aandacht te krijgen zodat het winkelend publiek ze gaat gebruiken om van de ene winkelstraat naar de andere te komen. Dan moeten natuurlijk de gemeente (bestrating), de winkeliers (aankleding van de panden) etc. bij elkaar gebracht worden. Dat doen zij en dan proberen ze te bereiken dat iedereen mee gaat doen.

Verder hadden ze ook een prijs voor de mooiste gevel in de Westwagenstraat: de gouden roos. De winnaar is het pand waarin de (bruids-)jurkenwinkel Istanbul zit. Het pand schijnt weinig veranderd te zijn sinds het gebouwd is en zit dus nog vol met karakteristieke details. Als de kenners het zo uitleggen begrijp je wel wat ze bedoelen, maar het is misschien niet direct het eerste pand waar je aan denkt als je kijkt naar de mooiste gevel. Wel jammer dat ze de verkeerde eigenaar hadden opgespoord en de prijs niet echt uitgereikt kon worden. Als tweede hadden ze een soort aanmoedigingsprijs voor een pand dat met enige ingrepen een kandidaat kan worden voor een gouden roos: het gebouw van de supermarkt. Een architect had een tekening gemaakt over hoe je het gebouw aan kon passen zodat de ingang weer meer bij de rest van het gebouw past. Het is een mooi, misschien een beetje kitsch gebouw, maar ik kijk eigenlijk nooit verder dan de begane grond bij veel van de gebouwen. Toch jammer, want ik heb bij de presentatie veel hele mooie gebouwen voorbij zien komen. Misschien was de communicatie ook hier niet vlekkeloos van tevoren, want de aanmoedigingsprijs werd in eerste instantie niet zo gevoeld door de ontvanger. Jammer.

En dan was er zaterdag natuurlijk nog de verkiezingsmarkt. Het was geweldig weer, normaal sta je te blauwbekken bij een verkiezingsmarkt. Het was niet overdreven druk door het mooie weer, maar de aanloop was er. Er zijn heel veel ballonnen uitgedeeld, altijd leuk om die door de stad te zien lopen. We hebben veel mensen gesproken om nog net dat ene puntje uit te leggen over ons programma. En een deel van ons heeft ook de buitengebieden bezocht, daarover meer door hen.

Een drukke week dus. Nu nog een paar dagen tot de verkiezingen, het blijft spannend!

Nanine van Dalen