Raadsbijeenkomst juni 2010

16 juni 2010

Raadsbijeenkomst juni 2010

De politiek is soms razend spannend. Helaas niet bij de raadsbijeenkomst van juni. We hebben heus nuttige dingen besproken, maar om nu te zeggen spannend….., nee.

Er is een presentatie geweest van het COS ( volgens hun site: hét regionale centrum voor internationale samenwerking in Zuid-Holland. Voor advies en informatie, organisatie van evenementen en stimulerend debat over mondiale vraagstukken.).

Er ligt een voorstel om van Gorinchem een millenniumgemeente te maken. Dat wil zeggen dat je met je gemeente en natuurlijk de bewoners en bedrijven samen probeert om een van de acht millenniumdoelen te behalen. Op deze website zijn ze te vinden.Gorinchem heeft gekozen voor nummer 7: meer mensen leven in een duurzaam leefmilieu. De gemeente wil bijvoorbeeld de millenniumdoelen centraal stellen bij het gemeentelijke inkoopbeleid, meedoen aan een concreet project en particuliere projecten ondersteunen door bijvoorbeeld vermelding op de gemeentelijke website. Hele haalbare doelen en een goed begin. En met Groen Links in het college is duurzaamheid een logische keuze. Hoewel er hier en daar nog wat vragen waren over wel of niet een stedenband of meer aandacht voor onderwijs, klonken de fracties wel positief tegenover dit voorstel. Het besluit valt in de aankomende raadsvergadering.

Verder hebben we het gehad over de vaststelling van het bestemmingsplan ‘bedrijventerrein Avelingen en Schelluinsestraat’. Omdat we in de uiterwaarden gaan graven om de rivier meer ruimte te gaan geven en zo hopelijk overstromingen minder kans te geven, was dit een technisch vervolg. Iets wat natuurlijk zorgvuldig moet gebeuren. Er hebben in de afgelopen tijd veel bedrijven en mensen ingesproken en het voorstel is op verschillende punten ook aangepast door deze inspraak. Dat laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om als burger of bedrijf wat van je te laten horen!.

Over de administratieve onteigeningsprocedure in Hoog Dalem had helemaal niemand iets te zeggen, weer iets wat technisch moet gebeuren en vooral een zaak is van juristen, ambtenaren en waar we, zolang alles procedureel juist loopt, vooral kennis van nemen.

Als laatste hebben we een nieuwe wet gekregen in Nederland, de WABO (wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Het gevolg daarvan is dat de Algemene Plaatselijke Verordening daarom aangepast moet worden. Het klinkt duisterder dan het is. Als je verschillende vergunningen aan moet vragen voor één project moest je vroeger allemaal losse vergunningen aanvragen, net zoveel formulieren invullen en lang wachten. Nu kan dat gecombineerd worden. Als burger scheelt het dus in administratie en tijd. Vooruitgang dus!

Zoals u kunt lezen dus een heleboel nuttige, voornamelijk administratieve dingen. Met de raadsvergadering nemen we de officiële besluiten, maar ik verwacht niet dat het dan veel spannender gaat worden.

We waren deze bijeenkomst begonnen met het maken van nieuwe foto’s voor op de gemeentesite, nu ook met alle wethouders en nieuwe raadsleden erbij. Een buitenfoto met wind, dus ik ben erg benieuwd hoe hij geworden is.

Nanine van Dalen