Raadsbijeenkomst 11 mei, (De Brede Scholen, vervolg).

12 mei 2010

Raadsbijeenkomst 11 mei, (De Brede Scholen, vervolg).

Gisteren was de raadsbijeenkomst waarin we meer informatie zouden krijgen over de Brede Scholen. Daarnaast waren er ook nog enkele andere onderwerpen, maar daar had niemand iets over te vertellen of te vragen, dus daar waren we snel mee klaar. De mondelinge vragen van Eva staan al in het stukje hieronder. De vragen over afval worden later beantwoord aangezien de betreffende wethouder er niet was. Van de burgemeester hebben we de toezegging gekregen dat op de matrixborden bij het station wordt aangegeven dat het dichtstbijzijnde stembureau in het stadhuis is, zodat je bijna kunt stemmen op het station. Met die toezegging kunnen we wel leven.

Maar nu terug naar de Brede Scholen. Hoewel ik het geheel al een tijdje volg, begin ik er steeds minder van te snappen. Wat is er gisteren verteld? Het komt er op neer dat de stichting die het Gildeplein in moet richten zich een te ruim jasje had aangemeten, volgens de heer IJssels en dat er nu een financieel tekort is ontstaan doordat de normvergoeding van het Rijk daar in ieder geval te weinig voor is. En daar kwamen ze nu pas achter. Ofwel er zou teveel gebouw komen en er is te weinig geld. En nogmaals, daar komen ze nu pas achter. En dan is er inderdaad nog een probleempje met de btw constructie, die zeer waarschijnlijk vervalt waarna we 19% kosten er bij mogen optellen!

Nu zijn ons een stel oplossingen voorgeschoteld, die geen van allen echt ideaal zijn. Een ervan was om een andere school in het gebouw erbij te plaatsen, zodat de kosten meer verdeeld zouden worden. Komt het nu handig uit dat de Baanbreker naar het Gildeplein wil. Het wordt een beetje schuiven en meten, maar dan zou het wel passen. Misschien een beetje krap, ik verbaasde me al over het aantal leerlingen dat gemiddeld in een groep komt te zitten, ongeveer 29, maar volgens de schoolbesturen kan het. En er is nog een extra lokaal waar naar uitgeweken kan worden. Technisch waren ze al bezig met afspraken, papieren tekenen etc. De opdracht tot bouw is door B&W gegeven op 29 april. . .
Blijft de vraag uit mijn vorige stukje, wat kunnen wij hier nog mee? Eigenlijk niets meer?
Dan blijft er natuurlijk een andere school, de Samen Onderweg, over. Een Brede School in zijn eentje met de peuterspeelzaal, kinderopvang en misschien wel samenwerking met de Anne Frank. Dat deze scholen niet echt bij elkaar in een gebouw komen te zitten, of zouden moeten komen te zitten, maakte niet echt wezenlijk uit je maakt gewoon een andere beschrijving van een Brede School en je bent klaar! Door alle veranderingen zijn ze nog niet klaar met het bekijken van alle scenario's voor de nieuwe locatie van de Samen Onderweg. En volgens mij hebben we straks ook weer een klein probleem met geld, ten slotte komt er maar 1 school in het nieuwe of andere gebouw en dat noemen we dan Brede School ook al is het dat niet..
Omdat ze het nu liever in een geheel gaan bekijken wordt de beslissing doorgeschoven naar september Want er moeten nu toch zorgvuldig doordachte keuzes gemaakt worden. Maar blijkbaar moeten niet alleen de keuzes zorgvuldig doordacht zijn, maar zeker ook het hele traject daarna. Dit hele traject van de Brede Scholen loopt al een jaar of tien en van de begintijd weet ik weinig. Ik vind het wel verbazend dat in de afgelopen tijd, waarin we de ene na de andere presentatie kregen er nu zulke onvoorziene omstandigheden, fouten, of hoe zullen we het ook noemen, optreden. Ondertussen wachten de leerlingen, leraren en de schoolbesturen nog weer langer op een zo lang beloofde school.
Nanine van Dalen