de raadsvergadering van mei

30 mei 2010

de raadsvergadering van mei

Politiek is een raar bedrijf. In principe ga je met elkaar uit van vertrouwen in de goede bedoelingen van alle partijen. In werkelijkheid kan dat niet. Niet alleen heeft niet iedereen goede bedoelingen maar iedereen altijd vertrouwen is ook niet verstandig.

Op de raadsvergadering van donderdagavond stond weinig inspirerends en weinig belangrijks om maar niet te spreken van interessante onderwerpen. Eigenlijk was het een voorbeeld van de manier waarop er in Gorinchem dingen aangepakt worden. Een bestemmingsplan wat aangepast moest worden en een bestemmingsplan waarbij iets vergeten was. Het bestemmingsplan dat aangepast moest worden moest dat om een goede reden, een overlast gevend bedrijf dan verplaatst kon worden naar een minder overlast gevende plaats. Toch geeft dit blijk van een weinig vooruitziende blik, het bestemmingsplan in kwestie was namelijk ruim twee jaar geleden pas vastgesteld!

En het bestemmingsplan waarbij iets vergeten was dat was het bestemmingsplan Haarwijk waar wij met de rest van de vorige oppositie actief tegen waren omdat er eventjes een groot aantal betaalbare ouderenwoningen gesloopt werden en er hele dure voor teruggebouwd gingen worden. Bovendien was dit hetzelfde bestemmingsplan waarbij dhr. den Breejen zomaar vier (weer dure natuurlijk) woningen mocht bouwen in zijn tuin die eigenlijk een monument was.
Nu blijkt dat ze een onderdeel van het bestemmingsplan vergeten waren, o, ja de nieuwe wet ruimtelijke ordening.
Bedacht was om dat even snel aan te passen. Helaas kon dat niet volgens diezelfde nieuwe wet. Het college bedacht toen dat het bestemmingsplan net was vastgesteld voordat de nieuwe wet in ging, helaas zaten ze er een jaar naast.
Uiteindelijk, u ziet hem al aankomen, werd het besluit gewoon in stemming gebracht en waren van de voormalige oppositie alleen de SP en het CDA consequent en stemden tegen.

met vriendelijke groet,
Eva Dansen