Brede school leed.

9 mei 2010

Brede school leed.

Het wil maar niets worden met die Brede scholen in Gorinchem. Dachten we net dat het Gildeplein rond was en we ons konden richten op de Brede school Stalkaarsen is er weer gerommel.

In de krant heb ik gelezen dat de Baanbreker naar het Gildeplein wil. En waarom, omdat er een btw probleem is. Omdat er nu ineens wel btw betaald moet worden, wordt het twintig procent duurder, aldus de krant. Ik kan me voorstellen dat je dat als school niet kunt opbrengen, of niet wilt opbrengen als dat ten koste gaat van het aantal mensen voor de klas. Maar eigenlijk is het toch te gek voor woorden dat een school deze beslissing moet nemen.
En hoe zit het dan eigenlijk allemaal? Geen idee, ik weet net zoveel als u, uit de krant. Aankomende dinsdag is er een raadsbijeenkomst waar we worden bijgepraat over de Brede Scholen en dan zullen we meer te horen krijgen. Maar maakt dat dan nog veel uit? De beslissing is blijkbaar al in goed overleg genomen, daar kunnen we weinig meer aan doen. Je kunt zo alleen achter de feiten aan lopen. Sturen? Nee, daar is het al te laat voor. We verliezen als buurt nu wel een school. Als ouder heb je niet meer de keuze om je kind naar deze openbare school te doen, bij jou in de wijk of buurt. En dat is een verlies, voor de kinderen, voor de ouders en voor de buurt .
Alleen over de huisvesting voor de Samen Onderwegschool valt nog te praten. Maar in hoeverre? Geld blijft een probleem en nu zijn ze als enige school overgebleven die een nieuw onderdak zoekt. Je kan je afvragen of er nu nog wel een Brede School in de wijk komt. En dat was toch de inzet, iedere wijk zijn eigen Brede School als hart van de wijk. Voor de vakantie wordt er een beslissing genomen over de Samen Onderwegschool, ik ben benieuwd waar we met zijn allen op uitkomen.
Nanine van Dalen