Woningbouw stimuleren op de Gorcumse manier.

12 april 2010

Woningbouw stimuleren op de Gorcumse manier.

Ook in Gorinchem is helaas de verkoop van woningen nagenoeg stilgevallen. Door de landelijke overheid zijn er maatregelen genomen die als doel hebben om de verkoop van vnl. nieuwbouwwoningen te stimuleren en de werkgelegenheid in de bouwbranche te ondersteunen. Daartoe is door voormalig minister Van der Laan ook aan Gorinchem geld toegekend om deze doelen vorm te geven. Door het ministerie zijn er geen concrete eisen gesteld nadat het geld is verstrekt. En dat hadden ze beter wel kunnen doen ......

De Vereniging Eigen Huis vreesde al een wel erg meegaande houding van de gemeenten richting de verkopende partijen i.p.v. richting de kopers. Door hen is zelfs al een handvest gemaakt met als doel de besteding van deze gelden te bezien vanuit het consumentenperspectief.

We lezen in dit handvest onder het laatste punt (punt 4) het volgende:

Steunmaatregelen rijksoverheid
Minister Van der Laan van WWI heeft voor 2009 en 2010 in totaal 395 miljoen euro ter beschikking gesteld voor de stimulering van de woningbouw. Hierbij is als voorwaarde aangegeven dat ook de andere partijen die bij de bouw betrokken zijn een wezenlijke bijdrage leveren.
Vereniging Eigen Huis dringt er bij de overheden op aan om erop toe te zien dat de verstrekte subsidies zoveel worden aangewend ten bate van de kopers. Het geld mag volgens de vereniging niet gebruikt worden om daarmee te bewerkstelligen dat oude prijsniveaus kunnen worden gehandhaafd en eerder beoogde rendementen door ontwikkelaars en bouwers alsnog kunnen worden gerealiseerd.

Maar doet de gemeente Gorinchem nog een beetje hun best voor de consumenten, voor u dus??
We lezen in de Stad Gorinchem onder andere het volgende.

"De stimuleringsmaatregel wordt in Hoog Dalem gebruikt voor de buitenruimte en in de Lingewijk voor vermindering van de lasten van de projectontwikkelaars".

Nee, dus. Het gehele bedrag wordt richting " de projectontwikkelaars" .geschoven, niets van deze gelden gaat richting de mogelijke kopers van de woningen en dat is naar onze mening niet echt stimuleren van de woningmarkt. Er zal echt geen extra woning verkocht worden als de stimuleringsmaatregel in Hoog Dalem wordt gebruikt voor de buitenruimte of voor het verminderen van de lasten van de projectontwikkelaars.

Naar onze mening moet het geld niet voor 100% worden ingezet richting "de projectontwikkelaars" ,maar zouden de consumentenlasten moeten worden verlaagd. Pas als de lasten van de consumenten om een woning te kopen worden verlaagd zal er mogelijk weer verkoop gaan plaatsvinden. In Gorinchem is er dus wel heel erg veel aandacht voor de projectontwikkelaars en niet voor de mogelijk kopers van de woningen. Helaas hadden we dit al een beetje verwacht. Wel vinden we het stuitend om te lezen dat deze maatregelen vol trots worden gebracht als de oplossing voor de problemen.

Je zou jezelf kunnen afvragen of Gorinchem hiermee niet het paard achter de wagen spant door alle aandacht alleen te geven aan de verkopende partijen.In het Algemeen Dagblad van zaterdag 10 april werd door een verkopende makelaar uit een "buurgemeente" (projektmakelaar Biemans van Veldhoen en Romeijn over "de Hellingen" in Alblasserdam) opgemerkt dat het door hem verkochte complex nieuwbouwwoningen veel beter verkocht werd toen de prijs van de woningen verlaagd werd.
Het mogelijke gevolg? Mensen kopen eerder een woning ergens anders omdat die goedkoper worden in deze crisistijd dan een nieuwbouwwoning in Gorinchem, en dat zal toch niet de bedoeling van ons college van B&W?