Weekbrief van de fractie.

25 april 2010

Weekbrief van de fractie.

Deze week was het zover. We hebben een nieuwe coalitie en een nieuw bestuur in Gorinchem.
Het programma waar PvdA, VVD, D66 en Groen Links mee naar buiten zijn gekomen klinkt op zich niet onaardig . Maar het is wel erg vaag. Het commentaar van de coalitie partijen was dat ze niet alles dicht wilden timmeren. Reden voor onze fractie om het hoofd er goed bij te houden en flink bij te sturen als we daar de kans voor krijgen.

Zelfs het afschaffen van het zeer ondemocratische presidium blijkt bespreekbaar. Dit bied kansen. En geloof me de SP zal er alles aan doen om deze kansen te benutten.
Het nieuwe college werd ook geïnstalleerd. CDA en SP diende nog een amendement in om in plaats van 4 wethouders met een 100% dienst verband, 4 wethouders voor 75% aan te nemen. Dit is in diverse andere gemeenten al het geval. Helaas haalde dit amendement het niet. Dit zou een mooie bezuinigingsmaatregel geweest.
De 4 wethouders zijn nu: Jack van Oostrum (PvdA), Trix van de Torren (VVD), Arnie Faro D66 en Arjen Rijsdijk (Groen Links)
Verder zijn deze week alweer nieuwe plannen gesmeed voor de verkiezingscampagne. U gaat weer veel van ons horen de komende tijd.
Zaterdag zijn Eva Dansen en Lies van Aalst naar het congres in Amsterdam geweest. (zie elders op de site).Hier zijn het nieuwe verkiezingsprogramma en de kandidaten lijst voor 9 Juni vast gesteld. Uiteraard werd daar besloten dat Emile Roemer de kar gaat trekken. Hij sprak de leden op een inspirerende wijze toe en hij onthulde de leus waar we de campagne mee in kunnen.
“DE GROTE SCHOONMAAK”
En dat is ook de toon in het verkiezingsprogramma. Duidelijk werd gemaakt wie wat ons betreft de rekening van de crisis voorgeschoteld krijgt en wie er juist nu ontzien moet worden. Enkele citaten uit de toespraak:
“Dames en heren, ik zeg het vol overtuiging: als onze partij nog niet had bestaan, dan hadden wij hem vandaag moeten oprichten.
Juist in crisistijd geven wij mensen zekerheid. En dat is precies wat mensen nodig hebben, nu anderen -met permissie- zo’n puinhoop van de samenleving aan het maken zijn.” “Grote schoonmaak" Onder dat motto gaan wij campagne voeren.

Grote schoonmaak.
De bezem erdoor, de spons erover.
Je voelt het en je ruikt het, zo gauw als je het zegt.
We ruimen op wat nutteloos en overbodig is.
We maken schoon wat vervuild is.
We snijden weg wat vervet is.
We zetten recht wat krom is.”
“Ik heb vijf voorstellen, die ik nu reeds wil inbrengen over hoe Nederland een sociale uitweg uit de crisis kan vinden:
1. Stop de vermarkting van publieke taken en draai dat terug waar dat kan.
2. Zorg voor beter onderwijs en een toegankelijke zorg voor iedereen zónder eigen risico.
3. Handen af van de sociale zekerheid en maak de inkomensverschillen wat kleiner.
4. Een betaalbaar huis voor iedereen.
5. En eerlijke belastingen.”

Dit klinkt als een lijsttrekker die ontzettend gemotiveerd is. Dit zouden zomaar eens hele spannende verkiezingen kunnen worden.
Hier in Gorinchem gaan we er alles aan doen om zoveel mogelijk stemmen te trekken want een stem op de SP telt 4 keer zegt Emile!
“Je maakt de SP sterk
Je trekt de PvdA naar links
Je stuurt Balkenende uit het Torentje
En je laat de VVD er niet in.”

Fijne week toegewenst

Gerhard Goene

Gerhard Goené
Fractieassistent SP Gorinchem