Weekbrief van de fractie

4 april 2010

Weekbrief van de fractie

Gisteren was ik één van de vertegenwoordigers van de afdeling Gorinchem op het regiocongres van de SP in Rotterdam. Naar deze regioconferentie gaan de afdelingen uit Zuid-Holland en Zeeland.Het is een aanloop naar het congres in Amsterdam aan het eind van deze maand. De regioconferentie werd, zoals gebruikelijk in Rotterdam, voorgezeten door Theo Coşkun. Harry van Bommel en Ewout Irrgang waren aanwezig namens de kiescommissie en het bestuur om te antwoorden op vragen en opmerkingen uit de zaal.
Ik ga graag naar dit soort bijeenkomsten, het geeft mij ook de kans andere SPers te spreken en dingen te kunnen uitwisselen.

Natuurlijk gaat alles op dit moment over de komende Tweede Kamer verkiezingen. We moesten het met elkaar hebben over het verkiezingsprogramma, net zoals wij het hier als afdeling over moeten hebben op de Algemene Ledenvergadering woensdag a.s. We hebben als afdeling weliswaar niet meer de kans zelf nog amendementen en moties in te dienen want kan kan alleen nog maar dit weekeinde, maar we kunnen wel onze mening bepalen en reageren op de moties en amendementen die andere afdelingen indienen.
We hebben het ook gehad over de kandidatenlijst die ook goedgekeurd moet worden op het congres. Ook dit is een onderwerp voor de ALV. Neem dus als je tijd hebt de moeite om op SP net vast te kijken naar het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst, dinsdag zal er een aangepast programma op de site staan en naar ik aan neem ook een lijst met amendementen en moties.

In Gorinchem zijn we nog niet klaar met de gemeenteraadsverkiezingen. Zoals u hebt kunnen lezen is er een coalitie gevormd die we maar liberaal zullen noemen met PvdA, VVD, D66 en GroenLinks. Een goed begin hebben ze gemaakt dat moet gezegd worden. Alle partijen, ook de 'niet college gebonden partijen' hebben het concept coalitie akkoord toegezonden gekregen met het verzoek om aanvullingen te geven indien dat nodig is. Dat hebben wij gedaan.

Ik heb namens onze fractie, op verzoek, geheimhouding toegezegd. Dit nieuwe college heeft zelf het recht hier mee naar buiten te treden, ik ga dan ook op deze plaats er niets inhoudelijks over zeggen. Dat ga ik later doen, bij de presentatie tijdens de raadsvergadering en op deze site natuurlijk als er geen geheimhouding meer nodig is.

Intussen wachten Nanine en ik met smart tot we eindelijk weer eens wat gaan doen in de gemeenteraad, want ook de raadsvergadering van deze maand zal in het teken staan van het coalitieakkoord, verder staan er geen onderwerpen op de agenda. Je wilt er toch niet aan denken wat het demissionaire college allemaal nog heeft gedaan terwijl de raad er 'even niet was', ik noem nog maar even de subsidie voor Peeriscoop! Wij proberen het allemaal zo goed mogelijk te volgen en omdat wij een hekel hebben aan stil zitten hebben we intussen al drie sets schriftelijke vragen klaar liggen die op het moment dat het nieuwe college geinstalleerd is de deur uit gaan!

met vriendelijke groet en tot ziens bij de ALV!

Eva Dansen

Eva Dansen,