Weekbrief : De wallen weer schoon…

12 april 2010

Weekbrief : De wallen weer schoon…

Afgelopen zaterdag was weer de jaarlijkse schoonmaakdag van de wallen vanuit de gemeente. Vele vrijwilligers, waaronder de scouts, hebben ook dit jaar weer een rondje over de wallen gemaakt om troep op te ruimen. Onder de vrijwilligers waren dit jaar ook weer raadsleden. Eva Dansen en ik waren er ook bij.

Ik vind het elke keer weer interessant om te ontdekken wat de laatste tijd de mode geweest is onder de mensen die wandelen, hun hond uitlaten, rondhangen etc. op de wallen. We waren met twee groepen die ieder vanuit buiten de waterpoort een andere kant op gingen en we troffen elkaar weer in het midden. Dit jaar was het favoriete snoepje de antaflu en dan het liefst de groene, gevolgd door de lolly. Aan onze kant dronken ze het liefste bier met op de tweede plaats van die kleine flesjes met flügelachtige dingen. Peuken gooit men het liefst rond de bankjes net naast de prullenbakken, veel meer nog dan ergens anders. Zou men denken dat in de richting van een prullenbak je peuken gooien net zo goed is als erin? Of moeten we naast het oefenen van het nemen van penalty’s ook oefenen met gooien en mikken?
Heel opmerkelijk vond ik de massief houten deur die onderaan de wal lag. Ik vraag me dan af of een deur meeslepen naar de wal makkelijker is dan even de reiniging bellen om een afspraak te maken voor het grof vuil. Of zou de deur bij het grof vuil hebben gestaan en zijn jongelui er mee gaan joyrijden tijdens de sneeuwperiode de wallen af? Misschien gaat dat wel hartstikke goed.
Onderweg kregen we vragen van mensen die zich afvroegen wat we aan het doen waren, waarom en vanuit welke organisatie. We kregen ook complimenten, men vind het erg fijn om over schone wallen te lopen. Ik kan alleen maar zeggen dat de enige manier om de wallen schoon te krijgen en te houden ons eigen goede gedrag is. En zolang de wallen onze hulp nodig hebben nodig ik iedereen, die zo van onze wallen geniet, uit om volgend jaar mee te doen met de wallenschoonmaak!

Nanine van Dalen