regeren in Gorinchem

16 april 2010

regeren in Gorinchem

Eindelijk is het dan zo ver, Gorinchem heeft een nieuwe regering. Nou nieuwe, het is wel een beetje oude wijn in nieuwe zakken en, hoe kan het ook anders zonder de SP, erg links is het ook niet maar dat wist u al.
Ik schreef al eerder over het coalitieakkoord, wat toen nog geheim was, maar nu niet meer.

Op het eerste gezicht kunnen we erg blij zijn met het akkoord. Het klinkt een stuk linkser dan dat je zou kunnen verwachten van een rechts liberale coalitie. Maar op het tweede gezicht is het allemaal wel erg weinig concreet.
Om te beginnen hebben wij een positief gevoel bij een groot deel van wat wij lezen in dit concept coalitie akkoord. Er zijn veel dingen terug te vinden waar wij zelf in de vorige periode moeite voor gedaan hebben zoals de positie van de raad en de wisselwerking tussen raad en college en de rol van de Brede Scholen als sociaal hart van de wijk, dit kun je overigens ook terugvinden in het verkiezingsprogramma van de SP.
Ook wordt er een grotere openheid naar de raad in aangekondigd, zoals u weet hebben wij hier heel hard voor gevochten in de gemeenteraad. Mogen we niet meeregeren krijgen we toch nog wat we wilden. .
Maar, er volgt altijd een maar, er wordt aangegeven dat het een programma op hoofdlijnen is. Meer dan dat is het inderdaad niet. Wat men wil is weliswaar aantrekkelijk maar het blijft vaag, niet concreet en helemaal niet uitgewerkt. Dan kun je wel zeggen dat je dat dan fijn als raad kunt gaan zitten uitmaken maar of dat dan ook werkelijk gebeurt moet je maar afwachten.

U kunt er in ieder geval op rekenen dat de SP fractie dit akkoord vier jaar lang zal vergelijken met de manier waarop dit college dat gaat uitvoeren. We hebben hoop maar voor vertrouwen is het helaas nog veel te vroeg.

met vriendelijke groet,
Eva Dansen, fractievoorzitter