De plannen van de coalite.

21 april 2010

De plannen van de coalite.

Hoe denkt de SP fractie in de gemeenteraad over de plannen van de coalitie in Gorinchem?
Hieronder vindt u het betoog van fractievoorzitter Eva Dansen gehouden op 20 april tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Mijnheer de voorzitter,

Om te beginnen hebben wij een positief gevoel bij een groot deel van wat wij lezen in dit concept coalitie akkoord. Er zijn veel dingen in terug te vinden die wij in de oppositie in de vorige periode nagestreefd hebben. Zoals de positie van de raad en de wisselwerking tussen raad en college en de rol van de Brede Scholen als sociaal hart van de wijk, dit kunt u overigens ook terugvinden in het verkiezingsprogramma van de SP.

Ons spreekt ook de wens tot een grotere openheid van het college naar de raad aan, ook dit is iets dat wij altijd nagestreefd hebben. Het geeft hoop maar met een stevige slag om de arm.

Maar -er volgt altijd een maar- er wordt aangegeven dat het een programma op hoofdlijnen is. Meer dan dat is het inderdaad niet. De genoemde intenties zijn zoals ik al aangaf aantrekkelijk ook voor ons maar ze blijven vaag, niet concreet en zijn helemaal niet uitgewerkt.

Wij realiseren ons dat dat enerzijds mogelijkheden geeft voor de raad om één en ander zelf in te vullen, anderzijds blijft het ook wel erg open hoe dingen uitgewerkt gaan worden door het nieuwe college. Om kort te zijn: dit zijn uitermate vage kaders en de SP houdt niet van vage kaders. Deze geven te veel mogelijkheden aan een college om deze op geheel eigen wijze uit te werken zonder zich van de raad nog veel aan te trekken. Helaas hebben wij hier in de afgelopen vier jaar ervaring mee opgedaan.

Nu kan het nieuwe college -wat we trouwens nog moeten benoemen- natuurlijk zeggen dat gaan we anders doen maar dat moeten we dan maar afwachten nietwaar?

In dit college komt tenslotte een wethouder uit het vorige college (dat waar we al ervaring mee hebben). Een wethouder uit een collegepartij waar we ook 'ervaring' mee hebben. Een wethouder van een partij waar we wat meer vertrouwen in hebben en een wethouder die we nog helemaal niet kennen van een partij waar wij weinig ervaring mee hebben. Dat alles maakt het voor de SP wat moeilijk om hier met diep vertrouwen tegenover te staan.

Wij hadden graag een wat beter te controleren coalitieakkoord gezien met specifieke doelen en plannen.

In de reactie op ons commentaar op het concept akkoord blijkt dat de uitwerking zal gebeuren op 'geleidelijke wijze' wederom weinig concreet vinden wij. Er komt een aanpak op hoofdlijnen bij de perspectiefnota, daar moeten we dus op wachten. Waarna we nog langer moeten wachten, tot aan de begrotingsronde, om een volgorde in die aanpak aan te geven en de manier waarop het uitgevoerd gaat worden.

Om het maar eens even simpel samen te vatten: Het is alsof we het schooljaar beginnen met een team leerkrachten maar we weten nog niet welke vakken we gaan volgen en wat de inhoud van de vakken zal zijn.

Ik geef een paar voorbeelden van wat wij bedoelen met vaagheid in het coalitieakkoord:

De themabijeenkomsten. Op zich spreekt dit ons bijzonder aan maar, wanneer bepaald de raad de onderwerpen? Wie gaat deze organiseren? Wie worden er bij betrokken? Welke status gaan deze bijeenkomsten hebben? Voordat deze vragen beantwoord zijn hebben de ‘themabijeenkomsten’ als zodanig geen inhoud. Wij hebben op deze vragen geen antwoord gehad behalve dat dit in raadsconferenties zal worden uitgewerkt, dat geeft niet veel meer duidelijkheid.

De woonvisie. We zijn ook blij dat de noodzaak voor een brede actualisatie hiervan onderschreven wordt. De balans tussen vraag en aanbod wordt er bij betrokken en de effectiviteit van de doorstroming, prima!

Maar wanneer is deze dan geactualiseerd? Komt er een andere verhouding tussen koop en huur, betaalbaar en duur? Wanneer zien we daar de consequenties van in beleid? Zonder een antwoord op deze vragen heeft het ‘actualiseren van de woonvisie’ voor ons te weinig inhoud.

Verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad. Ook hier kunnen wij natuurlijk achter staan maar hoe denkt dit college dat te gaan bereiken? Krijgen we dan toch een Park&Ride? Komt er een nieuwe parkeergarage?

Tenslotte zijn we in Gorinchem al jaren bezig met het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad en tot nu toe zonder resultaat. Als hier geen concrete plannen achter of onder liggen heeft het wederom geen inhoud. We hebben op deze opmerkingen geen reactie gehad.

De boodschap is wel duidelijk. Het akkoord komt te kort in: concrete en haalbare doelen in tijdsplanning en in uitwerking

Ons is ook gevraagd aan te geven wat wij missen in dit akkoord.

Een belangrijk punt was voor ons in het kader van de nieuwe bestuurscultuur de commissie dualisering en het presidium, waarover ik in mijn stemverklaring al duidelijk genoeg geweest ben. Ook dit gaan we blijkbaar in de raadsconferenties bespreken, maar wanneer weten we nog niet.

Ook hebben wij aangegeven dat wij een diversiteitbeleid noodzakelijk vinden waarin niet alleen beleid wordt ontwikkeld voor de verschillende culturen maar ook bijvoorbeeld een homobeleid. Hierop hebben wij geen reactie gehad en ook vinden wij hierover niets terug in de definitieve versie.

Dan het belangrijkste dat wij dit misten, de wens om een goed en sociaal beleid te ontwikkelen op het gebied van welzijn, ouderen en gehandicapten. Ook daar hebben wij geen reactie op gehad noch hebben wij hier iets over terug mogen vinden in het definitieve coalitie akkoord. Ik hoop niet dat wij daar uit mogen begrijpen dat u dit niet belangrijk vindt?

De SP zal de komende vier jaar blijven inzetten op een sociaal beleid in Gorinchem en zal u daarop blijven controleren en aanspreken.

Hierbij wil ik het nu laten.