De eerste weekbrief van de nieuwe raad

7 maart 2010

De eerste weekbrief van de nieuwe raad

Het is wel even slikken, met z'n tweetjes in de raad in plaats van met z'n vieren. In plaats van drie zetels en een restzetel nu twee zetels net als GroenLinks die dit keer de restzetel van de lijstverbinding gekregen heeft.
Nanine en ik zullen hard moeten werken maar dat is niet erg. Zowel Natali als Piet hebben aangegeven de stukken mee te blijven lezen en hun opgebouwde kennis te blijven inzetten voor de raadsfractie van de SP en wij zullen van ons laten horen in de oppositie zoals u van ons gewend bent.
In ieder geval komen we nu niet volkomen onervaren binnen zoals vier jaar geleden toen we echt niets wisten en niemand in de raad die wel ervaring had zich met ons wilde bemoeien. De helft van de fractie nu heeft vier jaar raadservaring en de andere helft is ingewerkt als fractieassistent. Gerhard Goené blijft fractieassistent en Gerard de Pender zal drie maanden uitproberen of hij ook fractieassistent wil zijn. We zijn nog op zoek naar een derde fractieassistent.

Een extra klap na het zetelverlies waar wij in Gorinchem mee moeten leven was voor mij ook de beslissing van Agnes Kant om de partij te verlaten. Ik heb haar altijd zeer bewonderd om haar inzet voor de zorg en haar enorme vechtlust. Ik vind het bijzonder jammer dat zij het grote verlies van de SP aan zichzelf verwijt. Niet alleen zijn de schoenen van Jan moeilijk op te vullen maar ook is het verlies wat wij geleden hebben te wijten aan de val van het kabinet en het feit dat de gemeenteraadsverkiezingen hierdoor een soort 'proeftuin' voor de tweedekamerverkiezingen zijn geworden. Jammer heel jammer dat we Agnes hierdoor kwijtgeraakt zijn. Ik wens vanuit Gorinchem Emile Roemer veel succes toe.
De komende vergaderingen in Gorinchem van de volgende week zullen in het kader staan van het afscheid van de 'oude raad' aanstaande dinsdag en het installeren van de 'nieuwe raad' aanstaande donderdag. De komende weken staan in het teken van coalitieonderhandelingen voor een 'nieuwe coalitie'. Nou een nieuwe. . . als deze coalitie net zo nieuw wordt als in 2006 is hij intussen al acht jaar oud! Ook de SP is uitgenodigd voor een gesprek met Pierre Schefferlie, de PvdA is ook na het verlies van twee zetels nog steeds de grootste partij en mag de coalitieonderhandelingen leiden. Wij (Nanine en ik, namens de SP) gaan met hem spreken op donderdagavond na de eerste vergadering van de nieuwe raad. Het gesprek zal in het teken staan van onze ideeen over een mogelijke coalitie, de breekpunten en een eventuele wethouderskandidaat. Ik zal hier nu niet inhoudelijk op ingaan, dat kunt u met mij bedenken. Wij willen geen deuren van te voren afsluiten, u hebt het eerder van mij gehoord, met wie wij onze doelen kunnen bereiken willen wij spreken over een coalitie.
Tijdens de onderhandelingen vinden wij het niet juist om op de site te zetten hoe de onderhandelingen verlopen maar u kunt van mij aannemen dat zodra deze afgesloten zijn ik u hierover op de hoogte zal brengen.
Ik kan mij nog herinneren hoe ik vier jaar geleden keer op keer aan mensen heb moeten uitleggen waarom wij na zo'n grote overwinning niet in de coalitie zaten. Iedereen was toe net als wij diep teleurgesteld dat wij niet samen met de PvdA een coalitie konden vormen, een links Gorinchem dát was wat wij wilden. Helaas de PvdA verwachtte zijn doelen beter te kunnen behalen met de VVD, Stadsbelang en de CU/SGP. Dan kun je alleen maar constateren dat zij geen linkse doelen hadden. Het breekpunt was toen de Woonvisie, daar hebben wij nu veel partijen o.a. de PvdA over horen zeggen dat deze toe is aan 'aanpassing' . Een breekpunt minder zou je denken. . .

Nanine en ik gaan een eerlijk en open gesprek aan met de PvdA en hopen dat zij net zo open en eerlijk tegenover ons zullen staan.

Ik wens u nog een prettig stukje weekeinde
met strijdbare en in het kader van de internationale vrouwendag feministische groet!

Eva Dansen

Eva Dansen,