De coalitie is rond, de SP zit weer in de oppositie

12 maart 2010

De coalitie is rond, de SP zit weer in de oppositie

Gisterenavond hebben de onderhandelaars van de SP, ikzelf en Nanine van Dalen nog een gesprek gehad met Pierre Schefferlie van de PvdA, vandaag is de coalitie rond zonder ons. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de onderhandelaars van de PvdA ons niet hebben laten denken dat we nog kans maakten op deelname aan een coalitie. Met de andere, meer gewenste kandidaten, waren al gesprekken gevoerd die tot een coalitie van PvdA, VVD, D66 en GroenLinks hebben geleid. We hebben met elkaar van gedachten gewisseld en te horen gekregen dat wij geen gewenst onderdeel van deze coalitie gingen worden. Dat was niet echt een verrassing, ondanks dat wij nog mogelijkheden zagen voor links in Gorinchem zag de PvdA die mogelijkheid niet.

Ondanks dat wij ons natuurlijk goed hebben voorbereid op het te voeren gesprek zal ook duidelijk zijn dat wij weinig hoop hadden deel te mogen nemen in een coalitie. In 2006 waren wij de andere grote winnaar en hadden we vier zetels gewonnen en waren we voor de PvdA geen kandidaat. Net als nu gingen zij toen liever in zee met de VVD. Nu is gekozen voor een liberale coalitie of misschien moeten we zeggen, ondanks dat het links liberale GroenLinks ook deelneemt, een naar rechts neigende liberale coalitie. Maar dat weten we natuurlijk pas als we het coalitie akkooord oftewel de opdracht voor het nieuwe college gezien hebben, maar ik ben op voorhand niet optimistisch over het linkse gehalte dat we daarin zullen vinden.

Ik ben wel heel benieuwd hoe men de toch wel grote interne verschillen tussen de verschillende 'partners' opgelost heeft. De VVD die de verkiezing is ingegaan met 'minder lasten kan' de PvdA die zo min mogelijk wil bezuinigen op de zorg (dat hebben ze gezegd dus dat hopen we dus maar) GroenLinks die samen met de SP en het CDA stevig oppositie heeft gevoerd tegen de twee partijen waar ze nu samen mee gaan regeren en tenslotte D66 die net zo makkelijk rechtsom als linksom kan gaan. Spannende tijden, zeker voor de oppositie!

De SP zal de komende vier jaar wederom met het CDA in de oppositie zitten. Hier is nu de CU/SGP bijgekomen met (bijna) voormalig wethouder Akkerman als nieuw lid van de fractie in de gemeenteraad.
Wij wachten af met wat voor plannen deze coalitie zal komen en bereiden ons voor op vier jaar stevig oppositie voeren op de inhoud.

U zult nog veel van ons horen!

met vriendelijke groet,
Eva Dansen, fractievoorzitter SP Gorinchem