Weekbrief 6 van de fractie over 8 tm 14 februari 2010.

14 februari 2010

Weekbrief 6 van de fractie over 8 tm 14 februari 2010.

Deze week een wat mindere week voor mij persoonlijk geweest. Veel hoesten, proesten en zware hoofdpijn. Maar gelukkig ben ik weer helemaal het “mannetje”. Op tijd terug voor de verkiezingscarrousel die deze week verder draait. De afgelopen week is nl. gestart met het beplakken van de gemeentelijke verkiezingsborden.

Zoals bekend is de SP niet vies van een relletje rondom het plakken van de posters (wij zijn al weken aan het plakken op de wildplakborden, zie deze pagina) en gelukkig zijn andere partijen ook niet kinderachtig. Zie voor wat betreft de SP de hele grote brede "ik jij wij" SP uitingen (die natuurlijk officieel veel te groot zijn) op de verkiezingsborden. Maar wat doen al die religieuze posters op verkiezingsborden? Een teaseractie van de SGP?

Dit keer was de PvdA maandag de eerste met het de posters op het officiële bord. Gefeliciteerd PvdA.
Ook D66 was goed in de weer. Ja, we volgen ze natuurlijk goed. Ook op Twitter is D66 actief. Overigens de SP is dat al iets langer, net als op Hyves. Klik maar eens bovenaan onze homepage op de Twitter en/of Hyves logos. Klik hier voor de mooiste SP uiting op Hyves.

Eind verleden week werd bekend gemaakt dat 2 CDA 2e kamerleden vragen hebben gesteld aan de minister over de Warme Hand. Goede zaak van die 2 CDA mensen, maar natuurlijk overheerste deze week het nieuws rondom Uruzgan, het nationale songfestival, het carnaval en Sven Kramer de nationale tv zenders en natuurlijk de gemeenteraadsverkiezingen.

Uruzgan.
Wel een brief van de NAVO met een niet te weigeren verzoek aldus minister Verhagen Dus als de NAVO een brief stuurt voor een verzoek is eigenlijk alles al in kannen en kruiken ?. Maar ik hoorde voormalig PvdA minister Bram Stemerdink zaterdagmiddag op de radio die vertelde dat hij in zijn tijd meerdere malen een brief ontving van de NAVO met verzoeken voor bijstand ergens op de wereld. En dat hij die brieven 4 van de 5 keer in het ronde archief liet verdwijnen. Waarom dat dat nu niet kan? Nederland bang voor de NAVO ? Hij wist het ook niet. Noemde het een truc van de landelijke CDA.

Sieneke. Zij wordt nu voor Nederland degene die de eer moet verdedigen tijdens het songfestival. Veel succes toegewenst, ik heb er helemaal niets mee. Nooit gehad ook. Zielig voor een meisje van 17 dat het zo’n slechte uitzending werd, die Vader Abraham maakte er maar een potje van.

Het carnaval in Gorinchem leeft op straat met de zaterdagmiddagoptocht waar toch zeer velen de kou voor hadden getrotseerd en natuurlijk ’s avonds binnen in de cafe's. Ik was nog even in de binnenstad zaterdagavond en daar waren natuurlijk vanwege het weer buiten maar erg weinig carnavalvierders te zien.

Dan Sven Kramer diezelfde zaterdagavond toch maar even onder grote druk de 5 kilometer schaatsen won,is groots. Ook las ik dat zijn inkomsten door deze medaille zouden groeien naar 4 miljoen euro per jaar. Ik moest denken aan het verleden waarin ooit werd verkondigd dat de Olympische spelen alleen toegankelijk zouden moeten zijn voor "amateurs". Al jaren geleden afgeschaft, of eigenlijk nooit zo geweest. Overigens vreemd dat er voor hem een concurrent uit Zuid Korea kwam die totaal onverwacht was. Bleek toch dat veel kenners er naast zaken.

Gemeenteraadsverkiezingen.

Dat ernaast zitten kan ook zomaar gebeuren met de voorspellingen rondom de gemeenteraadsverkiezingen. Wij hebben in Gorinchem geen PVV. Ik ben benieuwd waar die 20% van de kiezers (bij de Europese verkiezingen) die op de PVV stemden nu op gaan stemmen. Komen ze niet ?

Of stemmen ze op de VVD? Geen beperking van hypotheekaftrek voor hoge hypotheekbedragen. Doorgaan in Gorinchem met een ongewijzigde woonvisie? Dus geen- of (te) weinig woningen bouwen in de goedkopere en middeldure klasse. Voelen de PVV stemmers zich dan thuis bij de VVD?

Of komen hun stemmen bij Stadsbelang terecht? Ik hoorde zeggen, sterke lokale partijen kunnen profiteren van het niet meedoen van de PVV. Maar is Stadsbelang sterk in Gorinchem? Een partij die je in Gorinchem niet hoort, en zich door middel van een lijstencombinatie heeft verbonden met de PvdA. Zouden de Gorcumse PVV kiezers zich daar bij thuis voelen?

Ik las overigens dat de lijsttrekker van Stadsbelang geen spreker is op de lijsttrekkersbijeenkomst in de Nieuwe Doelen op 1 maart a.s.Ook vier jaar geleden ontbrak de lijsttrekker. Toen was dhr. Netze de invaller. Maar toen zat de lijsttrekker in de zaal hard anti SP te roepen. Ook a.s. woensdag a.s. tijdens de bijeenkomst voor de Industriële Kring Gorinchem ontbreekt de lijsttrekker. Dan neemt huidig wethouder Biemans haar taak over. Je zou haast zeggen dat de lijsttrekker er letterlijk alleen maar op papier is. En zou u op een papieren tijger stemmen? Nee toch...

Zie hier een verslag van 4 jaar geleden toen ook de starterswoningen en betaalbare huurwoningen onderwerp van gesprek waren tijdens het verkiezingsdebat. Er is dus in 4 jaar niets ten goede veranderd).

Of zouden de PVV stemmen in Gorinchem dan naar de SP gaan? Als we de voorspellingen naar aanleiding van de verkiezingsbarometer van de Stad Gorinchem mogen geloven komen we als SP in Gorinchem best goed uit de(stem) bus. Maar laat ik daar duidelijk over zijn. Ik heb het liefste wel overtuigde stemmers op de SP. Daarnaast geloof ik niet zo erg in zo'n barometer.

Of zou D66 verpletterend winnen. Net als de SP 4 jaar geleden? Niemand die het weet, velen die denken het te weten. Maar allen moeten we nog enkele weken wachten. Maar toch weten we ook dat de verkiezingen van 3 maart a.s. worden beslist door acties van landelijke politici de komende weken en in hun debat op 2 maart a.s. En dat is jammer voor alle lokale politici..

Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten. Zit Maurice de Hond ook wel eens. En die heeft er voor doorgeleerd (zegt tie).

Met vriendelijke groet,

Piet van Andel