Stichting Arkelstad en bezuinigingen + update

19 februari 2010

Stichting Arkelstad en bezuinigingen + update

Vanmiddag hebben Gerard Broekman en Piet van Andel op uitnodiging een bezoek gebracht aan de Stichting Arkelstad. Deze stichting heeft met ingang van 2011 een mogelijke bezuiniging van 125.000 euro boven het hoofd hangen.

De afgelopen jaren is de stichting ook al geconfronteerd met achterblijvende subsidiebijdragen van de gemeente. Doordat Arkelstad werd geconfronteerd met landelijke afspraken over salarissen van medewerkers die niet (meer) bij de gemeente konden worden ingediend heeft Arkelstad jaarlijks al ruim 131.000 minder te besteden dan in het recente verleden.

Deze 131.000 heeft in zowel 2010 als 2011 invloed op de activiteiten en op de zogenaamde prestatie-afspraken.Men doet minder dan ooit afgesproken tussen de stichting en de gemeente Gorinchem. Dat is al een zaak waarover in de gemeenteraad nog niet gesproken is. Daar komt nu nog, als het wordt aangenomen een extra bezuiniging overheen, die vanaf 2011 125.000 euro bedraagt.

Naar de mening van de directie en de raad van commissarissen is deze bezuiniging onaanvaardbaar als er nog gesproken wordt van volwaardig sociaal cultureel werk in Gorinchem. De vraag is of zij dan zelfs nog wel aansprakelijk willen zijn voor het uitgevoerde werk.

De directeur deelde ons mee dat al het vet verdwenen is en er nu echt op grote projecten bezuinigd zal moeten worden. Genoemd werd zelfs over de inbreng van Stichting Arkelstad op het Timmerdorp. En nog vele andere bezuiningsprojecten werden genoemd.

Op de rug van de diverse fracties in de Gorcumse gemeenteraad rust een enorme druk. Willen we grote bezuinigingen op het werk van de Stichting Arkelstad en durven we ook de consequenties te aanvaarden?

Naar de mening van de SP fractie is in 2011 een bezuiniging van 125.000 euro naast de al met 131.000 euro verlaagde begroting veel teveel van het “goede” of zouden we het nu maar “slechte “ noemen. Wij noemen een bezuiniging van 125.000 in 2011, "pennywise pound foolish" of in goed nederlands Het paard achter de wagen spannen. Naar de mening van de SP kosten de gevolgen van de bezuinigingen veel meer dan wat de bezuinigingen opbrengen. Wij zullen de bezuiniging van 125.000 euro die het college van B&W heeft aangegeven dan ook niet steunen.

Update:
Tijdens de gemeenteraadsbijeenkomst van 18 februari bleek dat de coalitie het collegevoorstel 125.000 euro bezuinigen niet overneemt. De bezuiniging zal naar de mening van de coalitie 62.500 euro moeten gaan bedragen. De SP heeft aangegeven dat wat hen betreft een bezuiniging van 25.000 euro kan worden ingeboekt.