Weekbrief van de fractie. Over week 1 van 4 tm 10 januari 2010.

10 januari 2010

Weekbrief van de fractie. Over week 1 van 4 tm 10 januari 2010.

Iedereen is vanaf 4 januari weer in actie gekomen. Ook binnen de SP worden de afgesproken activiteiten opgestart om onze plannen voor en met Gorinchem en zijn inwoners voor de jaren 2010-2014 uit te venten. U zult daar de komende tijd genoeg van merken.

Allereerst vraag je jezelf dan natuurlijk af, wat is in Gorinchem allemaal goed - of fout gegaan in de afgelopen 4 jaar met de coalitie PvdA/VVD/SB en CU/SGP?

Daar kan ik redelijk kort over zijn, Namelijk er is te weinig goed gegaan en teveel fout gegaan. En dat is jammer en soms wel meer dan dat voor de inwoners van Gorinchem.

U weet het vast nog wel. In 2006 kwam de SP vanuit niets met 4 zetels binnen in de Gorcumse gemeenteraad. Maar uw stem op de SP werd weggehoond door de toenmalige coalitie. Van de coalitiepartijen hadden er tenslotte ook twee gewonnen, dus zo slecht deed men het toch niet, vonden de "oude" coalitiepartijen.
Ja, dat de SP zetels zou winnen was duidelijk. Als je niet in de gemeenteraad zit en je komt er toch in dan win je
Dus de oude coalitie werd de nieuwe coalitie en men regeerde gewoon door alsof er geen verandering in de gemeenteraad had plaatsgevonden.

Maar wat heeft de huidige coalitie ons gebracht en wat zou een coalitie met daarin de SP ons hebben gebracht? En waarom is een coalitie met daarin de SP noodzakelijk voor Gorinchem?

Laat ik nu maar eens een beperkt aantal zaken zwart op wit benoemen.

- U, uw ouders, uw kinderen of welke verwanten dan ook zouden een grotere kans hebben gehad op een woning in Gorinchem;
- Er zou een wethouder minder zijn geweest dan nu;
- Gorinchem zou minder schulden hebben gehad;
- Er zou naar inspraak worden geluisterd;

Een grotere kans op een betaalbare huur of koopwoning als de SP in de coalitie had gezeten. Jazeker, wij zouden niet al onze kaarten, onze inspanningen en ons / uw geld, hebben gezet op alleen maar dure woningbouw. De SP is zeker niet tegen dure woningen. maar de SP is wel tegen het bouwen van bijna alleen maar dure woningen. Onder dit college is het aantal betaalbare woningen niet toe, maar zelfs afgenomen. Sloop is schijnbaar het devies en dure nieuwbouw de oplossing van "onze stadsregering". Vergeten wordt dat velen deze dure woningen (klik hier voor een voorbeeld van huurwoningen) niet kunnen betalen.

De wachtlijsten voor een betaalbare huurwoning zijn zeer fors gegroeid in de afgelopen jaren. Uw kans op een gewenste huurwoning wordt dan ook steeds kleiner. De door de coalitie verwachte doorstroming (door dure nieuwbouw komen goedkopere woningen vrij) is uitgebleven. Geplande woningbouw gaat niet of zeer mondjesmaat door. De belangstelling voor de dure woningen is verdwenen, en dus zit de gemeente met de dure grond in de maag. In andere plaatsen wordt als gevolg van de recessie ook minder gebouwd. Maar in Gorinchem wordt nagenoeg niets meer gebouwd, en dat is opvallend gezien de ambities van Gorinchem, we moeten toch groeien en bloeien?. Hetgeen al begonnen was wordt afgebouwd (Courtine den Haan) maar nieuwe plannen? De Tuinen van Mollenburg?
Op 16 januari is er een woonbeurs in het stadhuis van Gorinchem van 11.00 uur tot 14.00 uur. Ik raad een ieder aan om die te bezoeken. Wie weet waarmee u verrast wordt. Ikzelf ben bijvoorbeeld benieuwd naar de klantvriendelijke erfpachtregeling zoals de PvdA die noemt. De gemeenteraad heeft nimmer iets gehoord over de regeling die door de gemeente wordt aangeboden, laat staan dat de gemeenteraad hierover iets heeft besloten.

Kortom: met de SP in de coalitie zouden er meer betaalbare huur- en koopwoningen zijn geweest dan het huidige aantal.

De coalitiepartijen VVD en Stadsbelang / Leefbaar Gorinchem tegenwoordig alleen nog maar Stadsbelang (onderweg is Leefbaaar eraf gevallen), hadden beide in hun verkiezingsprogramma staan dat 3 wethouders voor Gorinchem best voldoende was. Maar toen er wethouders moesten komen wisten die partijen dat natuurlijk niet meer. En toen de toch benoemde vierde wethouder, notabene van Stadsbelang, om onduidelijke redenen van het toneel verdween, met uiteraard een leuk wethouderswachtgeld , werd er doodleuk weer een nieuwe Stadsbelang wethouder opgetrommeld. Zo worden we dus behandeld. Er wordt een verkiezingsbelofte gedaan en u wordt uiteindelijk gewoon voorgelogen.

En dames en heren van de VVD en Stadsbelang zeg niet dat ik een onwaarheid vertel. Kijk dan nog maar eens in uw eigen verkiezingsprogramma voor de jaren 2006-2010.
Heeft u het verkiezingsprogramma niet meer?. Wij wel hoor Bladzijde 5 van de VVD en bladzijde 6 van Stadsbelang .

Met de SP in de coalitie wordt bespaard op wethouders. Beloften zijn beloften en efficient werken is kostenbesparend werken.

Gorinchem zou minder schulden hebben gehad dan nu. Jazeker, bij de SP staat betaalbaarheid voorop, juist omdat gewerkt wordt met geld van de gemeenschap. Nu de grootste inkomstenbron van de gemeente Gorinchem,de rijksuitkering, wordt verminderd en de inkomsten uit de grondverkoop voor de gemeente Gorinchem ook sterk achterblijven of zelfs verlies dreigen op te brengen zouden de uitgaven van de gemeente kritisch moeten worden bezien. Grote uitgaven aan inhuur van dure consultants, in 2008 b.v. voor 5 miljoen euro, is natuurlijk onverstandig. Mogelijk in 2009 wat minder maar nog steeds veel te veel, dat kan ik u wel zeggen.Reizen op kosten van de gemeente naar Zuid Korea (en wat leverde het uiteindelijk op). Niet noodzakelijk. Wij noemen dit heel eenvoudig de tering naar de nering zetten.

Met de SP in de coalitie worden de "stadhuiskosten" verminderd door te bezuinigen op niet noodzakelijke uitgaven. De woningbouw zou minder abrupt tot stilstand zijn gekomen, gronden zouden mogelijk wel minder gemakkelijk verkocht zijn, maar altijd beter dan de huidige resultaten.

Het begint ons, en mogelijk u ook wel, erg op te vallen dat er geen enkel bouwproject gestart wordt zonder grote problemen met omwonenden. Zijn al die omwonenden dan zo lastig? Welnee. Maar vanuit het stadhuis wordt met onduidelijke argumenten en veelal "uit de hoogte" de burger als lastige inwoner behandeld. De ambtenaren blijken soms meer op te komen voor de projectontwikkelaars en woningcorporaties dan voor u als burger.

Voorbeelden:,

de Van Zomerenlaan en omgeving. Wat een lastige mensen, ze willen hun huis niet uit. Terecht dat ze dat niet willen dames en heren. Een groot gedeelte van de woningen was nog zeer goed. En waar zouden de 262 gezinnen dan op korte termijn naar toe hebben gemoeten? Nu is er een gedeelte van de woningen gerenoveerd en zal in fases worden gesloopt. Maar als het aan Poort6 en de gemeente Gorinchem had gelegen had de gehele wijk al lang platgelegen.
En weet u wat dan nog zo mooi, of eigenlijk lelijk is. We lezen in de Stad Gorinchem dat de PvdA denkt dat mede door hen de plannen rondom de Van Zomerenlaan zijn aangepast. Gewoon een leugen. De bewoners (met een klein beetje steun van de SP) hebben zelf een second opinion aangevraagd bij Poort6 en gekregen en uiteindelijk heeft Poort6 ingestemd met renovatie van een gedeelte van de woningen en is er afgesproken de andere woningen gefaseerd te slopen. Niets verdienste van de PvdA.

De Lingewijk. Ook een voorbeeld van miscommunicatie of eigenlijk geen communicatie. Woningen moeten allemaal weg. Woningen zijn allemaal slecht volgens Poort6 en gemeente. Bewoners protesteren. Slopen is bezopen, de SP kreet, staat enkele jaren bij de woningen voor het raam of groot in de tuin. Uiteindelijk gaat een toch nog te groot gedeelte van de sloop door. Als het aan de SP had gelegen waren de flatwoningen gewoon blijven staan. Moeten nu weg, omdat ze in de weg staan ! Maar als het aan de coalitie had gelegen had er veel meer sloop plaatsgevonden. Niets verdienste van de PvdA.

Sparta en Athene en omgeving. Plannen worden door de Raad van State, het hoogste rechtscollege in ons land, teruggezonden aan de gemeente met het verzoek om het huiswerk opnieuw te maken.

Verhuizen van ouderen van de Schutse naar de Bannehof.. gewoon bij elkaar op de kamer. Natuurlijk is dit een "interne" Rivas verhuizing, maar vanuit de gemeente Gorinchem geen enkel kritisch geluid.

Seniorenwoningen bouwen in Gorinchem zeer goed. Maar voor wie zijn deze seniorenwoningen dan wel met deze huur?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, en dat zullen we dus ook doen.

Zou het met de SP in de coalitie dan allemaal anders zijn gegaan? Jazeker !!
En zou er dan niemand ontevreden zijn geweest? Nee, ook met de SP in de coalitie zouden er mensen ontevreden zijn geweest. Want wij praten heus niet iedereen naar de mond. Maar we praten wel met de inwoners van Gorinchem en leggen onze beslissingen uit. Ook op deze website, jarenlang kunt u hier iedere keer nieuws uit het stadhuis tegenkomen en deze website is niet alleen in de lucht als er verkiezingen aan komen.
Natuurlijk houden we onze collega websites in de gaten. Als ze uit de 4 jarige winterslaap komen zullen we u berichten.

Met de SP in de coalitie wordt wel serieus geluisterd naar de inwoners van Gorinchem. Plannen worden uitgelegd en in overleg met de inwoners van Gorinchem uitgevoerd.

Wij hopen dan ook op 3 maart wederom een goede verkiezingsuitslag te behalen. Een verkiezingsresultaat waarmee we tevreden kunnen zijn.
Een resultaat waarmee wij onze plannen ditmaal wel om kunnen zetten in daden. En dat wij over vier jaar worden afgerekend op daadwerkelijk besturen .

Bij ons is het niet tot en met 3 maart 2010 beloften doen en op 4 maart 2010 alles weer vergeten.

Op de SP kunt u rekenen en wij rekenen op u.

Met vriendelijke groet,

Piet van Andel