Weekbrief 2 van de fractie van over de week van 11 t/m 17 januari

17 januari 2010

Weekbrief 2 van de fractie van over de week van 11 t/m 17 januari

Misschien komt het zo af en toe wel over, maar de SP heeft niet alleen het wonen op de agenda staan. In de afgelopen vier jaar zijn veel punten gepasseerd en soms hebben we, ondanks dat we in de oppositie zitten, zelfs wat bereikt. Dat was in deze periode niet makkelijk want de coalitie was vaak bij voorbaat, onder leiding van de PvdA, tegen de voorstellen van de SP. Of zoals de fractievoorzitter van de PvdA eens zei: Het is een voorstel van de SP en dus zijn we tegen!

Een van de mooiste successen vind ik de aanname van de motie over het doelgroepenbeleid. In de raadsvergadering van afgelopen november kreeg ik een meerderheid mee bij een motie waarin werd gevraagd aan het college om een discussienota te maken om met de leden van de gemeenteraad te kunnen discussiëren over het belang van doelgroepenbeleid. Ik had al enkele keren eerder daar aandacht voor gevraagd. Alle raadsleden van niet Nederlandse oorsprong en de CU/SGP stemden dit keer met de oppositie mee. Een van de weinige keren dat tegen het advies van het college werd gestemd door leden van de coalitie. Overigens hebben vele organisaties al eerder aangegeven dat een doelgroepenbeleid zeer wenselijk zou zijn in Gorinchem. In elk geval voor ouderen en Nieuwe Nederlanders.

Een ander erg aardig punt vind ik de instelling van het kinderlintje. Kinderen kunnen jaarlijks worden voorgesteld om een onderscheiding van de gemeente Gorinchem te krijgen. Dat is ondertussen reeds twee keer uitgereikt. Een initiatief van de SP.
Nog voor dat we in de gemeenteraad kwamen had de SP een burgerinitiatief gemaakt voor het aanschaffen van AED’s, met heel veel handtekeningen die door het toenmalige gemeentebestuur van de tafel werd geveegd. Toen we in de raad zaten kwam binnen een half jaar een voorstel vanuit het college om AED’s aan te schaffen. Iedereen voor!! Een manier van werken die we meer zijn tegengekomen n.a.v voorstellen vanuit de SP.

Heel vervelend was de reactie van de burgemeester op vragen over de weekmarkt. Verschillende keren heb ik aandacht gevraagd voor de weekmarkt, gevraagd of er een onderzoek kon worden gehouden naar het teruglopen van de handelaren, mogelijkheden geopperd om leerlingen van het Da Vinci College suggesties te laten bedenken om de weekmarkt op te peppen, steeds werd door de burgemeester vervelend negatief gereageerd. Er stond eens in de krant dat de marktmeester een onderzoek was gestart. Als antwoord op vragen daarnaar werd door de burgemeester geantwoord dat op artikelen uit de krant niet werd gereageerd en dat er geen onderzoek nodig was. Bij de laatste raadsbijeenkomst lag er een brief op de tafel gericht aan de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel –afdeling Dordrecht. Daarin stond o.a.: “Zoals u bekend is hebben wij als gemeente opdracht verleend tot een diepgaand onderzoek naar de toekomst van de warenmarkt in Gorinchem”. Dus toch een onderzoek en het was niet nodig en de burgemeester was het niet van plan.

Wat niet werd overgenomen door de gemeenteraad was het maken van een seniorengids Verschillende organisaties gaven aan en ook uit het onderzoek of Gorinchem ouderenproof zou zijn in 2005 kwam naar voren dat senioren van Gorinchem een gids speciaal voor hen belangrijk vonden. Het college van B&W vond het niet nodig. Daarom heeft ondergetekende zelf maar een seniorengids uitgebracht en op internet gezet. Betaald uit de gelden die ik als onkostenvergoeding van de landelijke SP heb ontvangen. Maandelijks bezoeken een toenemend aantal mensen deze site. Deze maand ligt het aantal op gemiddeld 106 bezoekers per dag. Niet nodig vindt het College van B&W. De wethouders die over de ouderen gaan hebben helemaal niet gereageerd op het uitkomen van deze seniorengids. Schaamte???

Maak er desondanks een fijne week van.

Gerard Broekman

Vriendelijke groet, Gerard Broekman, nog even raadslid van de SP-fractie afdeling Gorinchem.