Verschil van mening over het actief informeren van de raad

13 januari 2010

Verschil van mening over het actief informeren van de raad

Tijdens het vragenuurtje in de raadsbijeenkomst van 12 januari heeft de SP mede namens CDA en GroenLinks vragen gesteld. Zoals bekend is de oppositie het niet eens met de voorgenomen bestemming van Sparta/Athene en het den Breejen terrein. De oppositie heeft aangegeven het bestemmingsplan inhoudelijk onvoldoende te vinden en heeft B&W aangeraden dit gedeelte van het bestemmingsplan uit te stellen. B&W was dit niet met de oppositie eens en kreeg met de coalitiepartijen hiervoor een meerderheid in de raad.

Nu is het zo dat de Belangenvereniging Haarwijk-Zuid een voorlopige voorziening heeft aangevraagd bij de Raad van State om reden van verkeerstechnische aard. Dit betekent niet (helaas!) dat de plannen van de baan zijn. Ze liggen alleen voorlopig stil tot er een onderzoek gedaan is. Op 15 december is er uitspraak gedaan ten voordele van de Belangenvereniging ten nadele van de raad, u heeft hier al eerder over kunnen lezen op de site.
De oppositie vind het op zijn minst eigenaardig dat de raad hiervan niet in kennis gesteld is. Nu is het zo dat de het college in deze bevoegd is voor de raad op te treden. Zij zijn wel verplicht de raad hierover zo spoedig mogelijk te informeren over de uitoefening van de bevoegdheid en de genomen besluiten. Wij hebben dus gevraagd waarom het college de raad niet geïnformeerd heeft over het feit dat er een voorlopige voorziening is aangevraagd en de raad (ja, de raad, niet het college) gedaagd werd. En waarom de raad niet geïnformeerd werd over de uitspraak.
De reactie van het college hierop was dat het op de site van de gemeente gezet is en dat we het dus hadden kunnen weten. Ook vond de voorzitter dat “we toch niet over elke uitnodiging geïnformeerd moesten worden” . De fractievoorzitter van GroenLinks reageerde hier heel terecht op met de opmerking dat we elke uitnodiging over belangrijke en vooral ook onbelangrijke dingen nota bene thuisgestuurd krijgen! De PvdA vond bij wijze van interruptie dat ik het college maar gelijk moest geven, zo hadden we het tenslotte afgesproken.

Het is moeilijk als oppositie en in de minderheid te blijven opboksen tegen een coalitie die er van te voren van uit gaat dat wat het college doet ‘welgedaan’ is.
Het wordt steeds meer tijd voor een nieuwe coalitie, gelukkig komen de verkiezingen er aan. .

Met vriendelijke groet,
Eva Dansen, fractievoorzitter SP