Opmerkelijk + laatste nieuws (de lijst+gespreksverslag)

13 januari 2010

Opmerkelijk + laatste nieuws (de lijst+gespreksverslag)

Vanavond tijden de raadsbijeenkomst werden door de CU/.SGP vragen gesteld over lokale media die allerlei informatie hadden gepubliceerd over gewaarborgde geldleningen en garantstellingen. Mw. Molengraaf wilde namens CU/SGP van wethouder Akkkerman (SGP) graag van de hoed en de rand weten.

Opmerkelijk.

Omdat in dit geval met lokale media deze site en dit artikel werd bedoeld. Echter omdat de voltallige oppositie hier geen vragen over gesteld had tijdens deze raadsbijeenkomst werden de vragen gesteld door CU/SGP, en kon de wethouder zijn versie toch onder de aandacht van een ieder brengen.

Opmerkelijk omdat natuurlijk niemand in de gemeenteraad en zeker niet uit het college deze site leest, tenmiste dat zeggen ze. De wethouder zei zelfs " ik ben getipt". Maar goed. Met als kapstok de CU/SGP vragen kon de wethouder de SP neerzetten als degenen die onwaarheden spraken.

Niet het feit dat er een zeer groot bedrag aan garantstelling uitstaat (de lijst per eind 2008 wordt aan u als u erom verzoekt toegezonden) maar de aantijging op de site dat wij het allemaal niet wisten en bewust "dom" gehouden zouden zijn door het college was de wethouder het verkeerde keelgat ingeschoten.

Hier het betreffende stuk. In vet.

Waarom zijn we dan zo ontstemd?

In Gorinchem is de gemeenteraad niet of niet volledig geinformeerd door het college van B&W over deze aangegane verplichtingen, laat staan dat we toestemming hebben gegeven om namens de gemeente Gorinchem deze waarborgen af te geven. In het door de gemeenteraad vastgestelde treasury statuut staat notabene dat er door de gemeenteraad vooraf toestemming moet worden gegeven in dit soort zaken

Naar onze mening is het college van B&W dan ook foutief handelen te verwijten.

En als de gemeenteraad wel gewoon vooraf zou zijn geinformeerd zouden mogelijk ook wel gewaarborgde geldleningen en garantstellingen zijn verleend. Daarover kunnen we verder niets zeggen aangezien we de beweegredenen van publiek belang gewoon niet weten.

Wij wisten het inderdaad niet.Maar we konden het wel weten aldus de wethouder, dus we moesten nu niet vlak voor de verkiezingen met dit al lang bekende feit komen. Alsof we dat zelf niet mogen beslissen. Door dhr. v.d. Roest CDA werd gewezen op artikel 169 van de gemeentewet waarin nadrukkelijk staat dat het college toestemming moet vragen voor dit soort zaken aan de gemeenteraad. Volgens de wethouder is er in Gorinchem een andere afspraak gemaakt. Namelijk dat dit niet zal gebeuren. Voor de oppositie een onbekende afspraak.
Over dergelijke belangrijke zaken worden we naar onze mening niet of niet voldoende of niet tijdig geinformeerd terwijl we wel over allerlei in onze ogen minder belangrijke zaken worden geinformeerd.
Overigens is het dan ook nog opmerkelijk dat de garantstelling " Warme Hand" wel gevraagd werd.

13 januari heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen de oppositie en de wethouder om hierover verder te praten.
Gespreksverslag:

In het gesprek is veel gediscussieerd maar waar de oppositiepartijen vinden dat het college onrechtmatig heeft gehandeld door garanties af te geven aan diverse partijen, blijft de wethouder als vertegenwoordiger van het college overtuigd van het tegendeel.
Blijkbaar is de gemeentewet minstens op zoveel manieren uit te leggen als de bijbel!
De wethouder was wel bereid om toe te geven dat “Er een aantal dingen niet goed zijn gegaan” maar blijft vinden dat het treasurystatuut van het college is.
De conclusie die ik trek uit dit gesprek is dat het college het Treasurystatuut (van wie het ook is) stilzwijgend heeft afgeschaft dan wel niet meer gebruikt. Het college heeft garanties verleend omdat zij vonden dat ze daartoe bevoegd waren en eerlijk is eerlijk de accountant heeft het rechtmatig gevonden. Waarop de wethouder nog reageerde met: “ de raad heeft die bevoegdheid niet ingeperkt” en “ wat wij verkeerd hebben gedaan is jullie een voorhangbesluit over de Warme Hand voor te leggen”
Er komt een nieuw treasurystatuut na de verkiezingen. Daarvoor moet de raad kaders vaststellen waaraan dat moet voldoen. We zijn er klaar voor!

Eva Dansen