Hoe zit het ook alweer?

28 januari 2010

Hoe zit het ook alweer?

Vreemd natuurlijk dat meerdere politici in Gorinchem moord en brand schreeuwen omdat de oppositiepartijen een brief hebben gezonden met het verzoek aan Gedeputeerde Staten van Zuid Holland om financieel toezicht op de gemeente Gorinchem. Vreemd ook dat de fractievoorzitter van Stadsbelang het walgelijk vindt dat de oppositie deze actie onderneemt.

Want hoe zat het ook alweer?

Op 26 oktober werd door de oppositie een interpellatiedebat aangevraagd over " de Warme Hand".
Op 27 oktober 2010 werd de garantstelling aan De Warme Hand door het college goedgekeurd.
Ook op 27 oktober werd de raadsinformatiebrief (zie hieronder) verzonden. Op 29 oktober werd dit interpellatiedebat gehouden.

Laten we starten met de raadsinformatiebrief van 27 oktober 2009.

Naar aanleiding van de Warme Hand procedure is door het college deze raadsinformatiebrief gedateerd 27 oktober 2009 aan de raad verzonden.

Leest u even mee wat het college van B&W schrijft in deze brief.......

In de eerste alinea:
willen wij u informeren over (nieuwe) informatie vanuit het gemeentelijk treasurystatuut welke heden tot een ander inzicht bij het college leidt.

Onder nieuwe informatie:
Dat betekent dat de door ons college vastgestelde en gevolgde procedure niet correct is. Wij zijn ons bewust geworden van deze onvolkomenheid.
Het college had u moeten voorstellen de Warme Hand als derde partij aan te merken.

En onder punt 3. Uitgangspunten risicobeheer.
De gemeente mag leningen of garanties uit hoofde van " de publieke taak" uitsluitend verstrekken aan door de Gemeenteraad goedgekeurde derde partijen..........

En wat bleek in de periode na 27 oktober toen de oppositie aan het college van B&W verzocht om een totaal overzicht van alle door de gemeente verstrekte garanties en gewaarborgde geldleningen?

Het college blijkt niet alleen in het geval "Warme Hand" maar naar de mening van de oppositie in vele andere gevallen niet conform de regels gehandeld te hebben. In de afgelopen jaren blijkt voor veel meer dan 200 miljoen euro aan garanties en gewaarborgde geldleningen te zijn afgegeven, (en nu nog uit te staan), door het college van B&W !!!!.

Dit feit was op het moment van de raadsinformatiebrief, 27 oktober 2009, ons niet bekend. Daarnaast blijken vele, vele miljoenen naar de mening van de oppositie helemaal niet voor de "publieke taak" bestemd te zijn, maar voor commerciele avonturen samen met diverse bouwbedrijven in Gorinchem-Oost. Nadere informatieverzoeken van de oppositie leverden dus dit naar onze mening alarmerende resultaat op..Geen enkele garantie is voor zover ons bekend ooit voorgelegd aan de Gemeenteraad. Een lijst met daarop door de Gemeenteraad goedgekeurde derden ontbreekt helaas ook.

Het college heeft in ieder geval de oppositie op het verkeerde been gezet door te doen alsof de Warme Hand een uitzondering zou zijn, maar het blijkt eerder regel geweest te zijn.

Maar nu er veel meer "garantgesteld en gewaarborgd" is, blijkt plots het college van B&W van mening te zijn, in tegenstelling tot de eigen raadsinformatiebrief. dat zij zich wel bevoegd acht tot het geven van garanties en waarborgen. Tenminste dat hebben de fractievoorzitters van de oppositiepartijen vernomen van de betrokken wethouder toen zij met hem op 13 januari jl. een gesprek hadden, dat standpunt van de wethouder wordt ook in de Gorcumse Courant door hem nogmaals herhaald.

De oppositie verwijst echter naar de geldende wettelijke regels en naar de informatiebrief die het college notabene zelf heeft ondertekend en verzonden en waarin naar onze mening het college iets anders "zwart op wit" zet.

De oppositie kan dus nu niet anders meer doen dan controleren of het college hun werk conform de regels uitvoert, niets meer en niets minder. En als een gesprek met de wethouder en vragen van de CU/SGP in de gemeenteraad voor ons geen duidelijkheid geven is er nog maar methode.
Juist . Het inschakelen van Gedeputeerde Staten van Zuid Holland.

En als dat walgelijk is zoals Stadsbelang in de GC meent te moeten laten optekenen dan is dat hun mening en opvatting over gemeenteraadswerk. Maar gelukkig hebben wij dan toch naar eigen inzicht gehandeld en niet 4 jaar "de kat uit de boom gekeken" zoals Stadsbelang ons meent te moeten "leren". Naar onze mening ben je namelijk geen knip voor de neus waard en zou je geen zitting moeten nemen in de gemeenteraad als je dit standpunt inneemt. Overigens aardig om nog eens te verwijzen naar de mening van andern. Zie dit artikel .

Overigens als u dat wilt kunt u via email een overzicht geldleningen en garantstellingen ontvangen, u zult zich verbazen..