weekbrief van de fractie week 49 over 29 november tm 6 december 2009

6 december 2009

weekbrief van de fractie week 49 over 29 november tm 6 december 2009

Afgelopen dinsdag was het raadsbijeenkomst. Dat is de gelegenheid waarbij je als raadslid vragen kunt stellen die niet per se over een onderwerp op de agenda hoeven gaan. Dat is altijd een prima gelegenheid om iets aan de orde te stellen waar je anders weinig mogelijkheid toe hebt.
Wij hadden vragen over drie onderwerpen. Piet van Andel over de mogelijke parkeerproblemen tijdens de verbouw en gedeeltelijke nieuwbouw van het Beatrixziekenhuis en ik over de veersubsidie en het overhandigen van een brandweerwagen en vuilniswagen aan Isparta in Turkije.

Om met de laatste te beginnen: ik had gehoord (via via zoals dat gaat) dat de afgeschreven Gorinchemse brandweerwagen en vuilniswagen voor Isparta door een complete delegatie overhandigd gingen worden in Turkije. Zoals u weet heeft de SP bij de algemene beschouwingen tijdens de begrotingsraad op 5 november heel duidelijk gezegd dat er volgens ons bezuinigd moet worden op niet noodzakelijke dingen waaronder in het bijzonder buitenlandse reisjes van B&W. Ik heb daarover de volgende vragen gesteld:

Klopt het dat de brandweerwagen en vuilniswagen voor Turkije persoonlijk aangeboden gaan worden?
Kunt u ons vertellen wie hiervoor naar Turkije zullen reizen?
Kunt u ons vertellen wat de kosten hiervoor zijn en wie deze kosten zullen dragen?

Erg open vragen vonden wij. Toch niet open genoeg voor de burgemeester om hier een beetje beledigd op te reageren. Zijn antwoord was dat alleen hij en Ibrahim Elmaci (CDA) naar Turkije zouden gaan op kosten van de gemeente en nog iemand van de kamer van koophandel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die beslissing pas genomen is toen men wist dat ik hier vragen over ging stellen. . . mijn (zeer betrouwbare) bron sprak over zeker 5 tot 6 deelnemers. Hoewel wij ons nu maar moeten afvragen wie er nu eigenlijk gaan in januari. Want toen Elmaci bij interruptie aangaf dat hij de kosten zelf zou dragen (een feit dat al bekend was sinds vorige week donderdag) vond de burgemeester het nodig om hier met enig drama op te reageren. Hij vond dat niet correct -heel raar, ik vind dat juist heel correct- en als Elmaci er op bleef staan voor zichzelf te betalen ging hij (de burgemeester) niet mee. Wij kunnen daar wel mee leven. De SP gunt de bewoners van Isparta van ganser harte de brandweerwagen en de vuilniswagen die bij ons afgeschreven zijn maar waarschijnlijk nog jaren goed te gebruiken zijn. Volgens ons gaat het daar om en niet wie ze overhandigen. Als de burgemeester het noodzakelijk vindt om Elmaci op deze manier te dwingen een andere beslissing te nemen vinden wij dat niet correct.

De subsidie voor de veren is een veel ingewikkelder verhaal. Gorinchem bleek aan het begin van dit jaar nog steeds op een subsidie te zitten wachten die van de provincie Zuid-Holland moest komen en maar niet kwam. De SP fractie in de Provinciale Staten heeft hier vragen over gesteld. Zoals u weet heb ik persoonlijk nogal korte lijntjes met één van onze Statenleden die ook nog in Gorinchem woont en betrokken is bij onze stad.
Na die vragen in februari kreeg Gorinchem de toezegging dat de subsidie (toch een aantal tonnen) zou komen. Rutger van Breemen van GroenLinks stelde hierover vragen tijdens de begrotingsvergadering van 5 november jl. De antwoorden hierop van de burgemeester hebben ons zeer verbaasd. Hij zei dat de provincie Zuid-Holland 'traineerde' omdat de niet geinteresseerd is in vervoer over water en schermde met dingen als 'overheidssteun'. Dit kwam in de AD Rivierenland van de dag er na. Onze fractie was niet geamuseerd maar de Statenfractie van de SP nog minder, Hadden ze daar nu al die moeite voor gedaan? Maar niet getreurd het zelfde Statenlid probeerde contact op te nemen met de betrokken wethouder (Van Santen) maar die wilde geen contact en belde niet terug. Dan maar vragen stellen aan de Gedeputeerde die bleek nog minder geamuseerd te zijn want wat is er nu werkelijk aan de hand?

De Provincie was niet aan het traineren, de gemeente Gorinchem had geen goede subsidieaanvraag gedaan! En als je geen goede subsidieaanvraag doet, krijg je onterecht subsidie en dat is nu staatssteun. De provincie heeft de gemeente aangeraden de subsidieaanvraag nog eens over te doen (met hulp van de provincie).
De vragen die ik gesteld heb zijn dezelfde die hierover aan de gedeputeerde gesteld zijn:
- Klopt de berichtgeving dat de provincie Zuid-Holland de toegezegde subsidie aan Gorinchem (nog) niet heeft verleend? Zo ja kunt u aangeven wat de oorzaak hiervan is?
- Klopt het dat de provincie Zuid-Holland zoals burgemeester IJssels stelde in de raadsvergadering van 5 november 'allerlei barrieres opgooit als het gaat om vervoer over water?

Alleen de antwoorden waren anders. . . ik kreeg een hele geschiedenis maar geen concrete antwoorden, Gorinchem geeft de provincie de schuld en de provincie zegt dat het de schuld van Gorinchem is. Hoe moeten we nu weten wat er aan de hand is?

Ik ga de vragen die ik nu mondeling heb gesteld nog een keer indienen maar dan schriftelijk en met de antwoorden van de provincie er bij met de vraag wat hierop hun reactie is. En om het helemaal compleet te maken kunnen er ook in de provinciale Staten weer vragen over gesteld worden.
Ik ga in ieder geval niet meer begrijpen, waarom hierover nu zo moeilijk gedaan wordt? Fouten worden gemaakt maar fouten toegeven hoort daar ook bij!

Met vriendelijke groet,

Eva Dansen