Reactie van de SP op schuldenproblematiek.

13 december 2009

Reactie van de SP op schuldenproblematiek.

Natuurlijk moeten we even reageren op de reactie van de gemeente Gorinchem n.a.v. dit bericht op onze site over de hoge plaats van Gorinchem op de lijst 'grote schulden per inwoner' . Een plaats waar wij ons als SP zorgen over maken.

Dit bericht is overgenomen door het AD Rivierenland en voorzien van een reactie van de gemeente Gorinchem en van een reactie van dhr. Schefferlie namens de grootste fractie in de coalitie en vrijdag 11 december geplaatst in het het AD Riverenland.

Namens de gemeente wordt gereageerd met de volgende opmerking:

'Gorinchem is een gemeente die veel ambities heeft en investeert, onder meer in grond om voldoende goede woonwijken te kunen bouwen' en ' de stad dankt zijn plaats in de top toen aan het feit dat Gorinchem veel langlopende schulden heeft. Niet alleen door de aankoop van grond maar ook door rentelasten van gebouwen en infrastructuur, waaronder b.v. de Lingebrug. De investeringen verdienen we op termijn terug aldus de gemeentewoordvoerster.

Pierre Schefferlie : "het risicio van die investeringen ligt niet bij de bewoners" en " tekent daarbij onmiddellijk aan dat er geen onverwachte financiele tegenvallers moeten komen".

Wij reageren in dit artikel niet op de reacties van de SP en het CDA zoals vermeld in het krantenbericht. (Helaas bestaat er geen mogelijkheid meer om te linken naar artikelen in het AD Rivierenland).

Reactie SP op de opmerkingen namens de gemeente Gorinchem

Laten we het allemaal eens simpel zien. De gemeente Gorinchem heeft schulden daar tegenover staan bezittingen. U heeft dat mogelijk thuis ook. U heeft een hypotheek en daartegenover staat uw woning.

In Gorinchem bezit de gemeente gronden, infrastructuur etc.. Dit is het bezit. Daartegenover staan kort en langlopende leningen. In Gorinchem dus veel langlopende leningen. Vergelijkbaar met uw hypotheek. Echter de gronden van de gemeente Gorinchem worden snel minder waard. De gronden worden niet meer, of minder gemakkelijk en tegen lagere prijzen, verkocht aan projectontwikkelaars, bedrijven of particulieren.

De gronden zijn zo in de afgelopen jaren minder waard geworden. De leningen zijn er nog steeds. de gemeente leent goedkoop bij de Bank Vereniging Nederlandse Gemeenten .

Dat zou allemaal nog niet zo heel erg zijn als je het geld van die gronden op korte termijn niet nodig zou hebben. Echter in de plannen, volgens het gemeentebestuur van Gorinchem, ambitieus , is gerekend op een opbrengst van de gronden, die fors meer is dan de aankoopprijs. En dat valt dus tegen, want de gronden worden minder gemakkelijk verkocht en ook nog tegen lagere prijzen.

En of we de investeringen terug verdienen zoals de gemeentewoordvoerster aangeeft is helemaal nog niet zeker. Op lange termijn mogelijk best (het gemeentebestuur en ook wij kunnen niet in de toekomst kijken) , op korte termijn lijkt dat niet het geval. Hetgeen rest is dan ook niets anders dan of meer lenen, minder uitgeven, of meer inkomsten genereren om de ambitieuze plannen van de gemeente uit te voeren. En alle mogelijkheden hebben hun effecten voor de inwoners van Gorinchem.

Daarnaast staat in het rapport van de VNG ook nog een zogenaamde debtratio genoemd voor de gemeente Gorinchem. Voor de gemeente Gorinchem, weer een koppositie in Nederland nl. een debtratio van 90. Dat wil zeggen dat van het totaal vermogen van de gemeente Gorinchem, 90% is gefinancierd met geld van anderen het zogenaamde vreemd vermogen.

Als we dat weer in normale mensentaal omzetten. Uw bezittingen hebben een waarde van 100.000 euro. U heeft echter nog een schuld van 90.000,- euro. Dus 90/100. Uw debtratio is 90.

Voor de gemeente Gorinchem wil dat zeggen dat als de waarde van de bezittingen daalt en de schulden gelijk blijven dat deze ratio nog hoger wordt. Dan worden de schulden gelijk of hoger dan het bezit. Niet iets om trots op te zijn, zeker niet als je als gemeentebestuur omgaat met gemeenschapsgeld.

Overigens heeft de gemeente in andere publicaties aangegeven dat de schulden dit jaar en volgend jaar worden gereduceerd. Er wordt dus verkocht. Dat is mooi, echter wat belangrijker is wat de bezittingen doen t.o.v. de schulden. De bijna 5.800,- euro schuld die iedere inwoner van Gorinchem via zijn of haar gemeente heeft kan best dalen, gelukkig, maar als de bezittingen snel minder worden is dat ook niet echt gunstig
.
Want ook en juist de debtratio zal moeten dalen in deze financieel onzekere tijden om echt uit de zorgen te komen.

En natuurlijk moeten we bouwen aan woningen, wegen, scholen e.d., en natuurlijk kunnen we niet alles zelf uit onze eigen portemonnee betalen. Echter ook andere gemeenten moeten woningen, wegen en scholen bouwen en ook die hebben ambities. Maar toch staat Gorinchem in de lijst "schuld per inwoner" en "debtratio" zeer hoog. En daarmee is onze accountant vast niet blij niet blij en zijn wij ook niet blij. Vanuit de coalitie verwachten wij, en waarschijnlijk ook het college, geen kritische geluiden. De oppositie vindt haar controlerende taak wel belangrijk en trekt daarom nu aan de bel.

Reactie SP op de opmerking van dhr. Schefferlie.
Op de opmerking van Schefferlie is het antwoord een vraag. Was dit een serieuze opmerking? Waar ligt het risico dan volgens u?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mocht er nog een derde artikel noodzakelijk zijn, b.v. over de netto schuld / exploitatie kolom in het artikel 8.3. waar de gemeente Gorinchem wederom aan de verkeerde kant van de lijst staat, dan zullen we dat uiteraard doen.