In crisistijd minder wethouders

5 december 2009

In crisistijd minder wethouders

Dit is niet alleen een oproep van de Gorcumse SP tijdens de begrotingsbehandeling van 5 november jl. Nee het is vandaag een oproep van staatssecretaris mw. Ank Bijleveld van BZK. Zij vindt dat gemeenten het goede voorbeeld moeten geven door in deze tijden van crisis met minder wethouders de gemeente te besturen. Dit is te lezen op de site van de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

‘Je moet in de wijze waarop je je bestuur vormgeeft, laten zien dat de crisis niet alleen wordt afgewenteld op burgers, maar dat je ook naar je zelf kijkt’, zei Bijleveld tijdens een overleg met de Tweede Kamer over het Gemeente- en Provinciefonds. Een van de simpele dingen om zelf iets aan de gevolgen van de financiële crisis te doen, is volgens haar te kijken naar het aantal dagelijks bestuurders dat na de gemeenteraadsverkiezingen aantreedt. ‘Misschien moet je als gemeente wel naar minder wethouders’, suggereert Bijleveld. Overigens vindt zij dat ook het Rijk, waar het gaat om departementen en het aantal Kamerleden, het goede voorbeeld moet geven.

Overigens reageerde in Gorinchem geen van de andere partijen positief op de oproep van de SP. Nee, natuurlijk zeggen ze nu niets. Want stel je toch eens voor dat we een bestuurder van het pluche moeten halen. De SP is daar heel duidelijk in. In Gorinchem maximaal 3 full time wethouders (het mogen dus ook meerdere wethouders zijn, maar max. 3 zogenaamde FTE's).