Gorinchem heeft grote schulden

9 december 2009

Gorinchem heeft grote schulden

U wist het waarschijnlijk nog niet. Uw eigen huishoudboekje is mogelijk op orde. Gefeliciteerd. Maar uw gemeente Gorinchem heeft een grote schuld. Gorinchem staat aan de top als het gaat om de schuld per inwoner. Klik hier (tabel hoofdstuk 8.3) en hier voor de publicaties van de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

Met een schuld van bijna 5.800 euro per inwoner staat Gorinchem in de landelijke top 10 van gemeenten met de hoogste schulden.

Een schuld die is aangetrokken door de grote grondposities die de gemeente Gorinchem heeft ingenomen. Nu deze gronden welhaast onverkoopbaar zijn, en zeker niet tegen de verwachte bedragen, worden deze gronden door het achterblijven van verkopen een grote last om de nek van de gemeente Gorinchem.

Dus wat de SP betreft en we herhalen het nog maar een keer:

naast koopwoningen. die wat ons betreft best gebouwd mogen worden, snel starten met de bouw van grote hoeveelheden huurwoningen. Huurwoningen waar de gemeente Gorinchem, en woningcorporatie Poort6. de afgelopen jaren nagenoeg geen aandacht voor hebben gehad.

Betaalbare huurwoningen waar een grote behoefte aan is. Dit blijkt wekelijks uit het aantal belangstellenden voor een in de verhuur komende bestaande huurwoning bij Poort6 en nu ook uit de grote interesse voor nieuwbouw huurwoningen in de Lingewijk. Volgens een bericht van dinsdag 8 december in het Algemeen Dagblad 280 geinteresseerden voor 36 woningen.