Gemeenteraadsvergadering " een vluggertje"

17 december 2009

Gemeenteraadsvergadering " een vluggertje"

Of het nu komt doordat na de gemeenteraadsvergadering het jaarlijkse diner op de agenda staat zullen we nooit weten, maar dat het vandaag een " vluggertje" was is een feit. Na een opening waarbij de voorzitter van de gemeenteraad burgemeester IJssels trots meldde dat de gemeente Gorinchem een " lusje" heeft ontvangen namens het ministerie van verkeer en waterstaat voor de veiligheid openbaar vervoer, proficiat gemeente Gorinchem, ging het tempo erin.

Allereerst werd de bespreking over de plannen met Bastion 2 geschrapt van de agenda. Eerst worden de bewoners van o.a. de Lindeborg geinformeerd door de gemeente over alle zaken omdat er veel onrust is over de plannen. Prima ! Daarna wordt e.e.a. wederom op de agenda van de gemeenteraad geplaatst. Dat scheelde dus minimaal een uur.

Daarna snel de anti-discriminatie regeling bijgewerkt. iedereen voor natuurlijk. Daarna de WMO, velen gaven aan dat uitvoering goed en sociaal moet zijn. Gemeente garandeerd dat. Daarna de tarieven voor 2010, zo overgenomen. geen nieuwe discussie. En daarna het rapport van de rekenkamer over Achterstandenbeleid in het onderwijs. De aanbevelingen werden instemmend overgenomen.

Als laatste ging dhr. IJssels net als in de speech voor het gemeentepersoneel op 16 december, in op de schuldenlast positie van de gemeente Gorinchem. Wat een artikel op onze site toch allemaal niet los kan maken !! Dhr. IJssels meldde, terecht, dat de gemeente Gorinchem een centrumgemeente is en daarom een hogere hypotheek heeft dan andere plaatsen. Allemaal waar, de SP steunt echt de centrumfuncties wel. Echter om daarom in de top 10 te behoren? We krijgen als Gorinchem ook rijksgelden gebaseerd op deze centrumfunctie. Als je de redenatie van dhr. IJssels volgt zou dat betekenen dat alle centrumgemeenten, die qua inwonertal en qua centrumfunctie gelijk zouden zijn aan Gorinchem, in de top 10 zouden staan en dat is toch echt niet zo. Gorinchem staat er dus wel in. Ook schetste dhr. IJssels wel dat de gemeente inderdaad een risicovolle strategie heeft gekozen met bijhorende schuldenlast en risico's. De SP heeft niets anders gedaan dan een rapport wat niet zo heel bekend is in Gorinchem als gevolg van haar controlerende taak bekendgemaakt. Dan weet het college van B&W dat we meer lezen dan alleen de Gorcumse raadsstukken. Uiteraard komen we nog op dit onderwerp terug.

.