Weekbrief van de fractie. Over week 48 van 23 tm 29 november 2009

29 november 2009

Weekbrief van de fractie. Over week 48 van 23 tm 29 november 2009

Natuurlijk zou ik als er niets anders zou zijn een weekbrief schrijven over het 2e unieke gebeuren in korte tijd in de Gorinchemse raadzaal. Na een interpellatiedebat de vorige maand, deze maand het terugtrekken van het raadsvoorstel , steun aan het MKB, door het college van B&W vanwege de zeer grote tegenstand in de bijna voltallige gemeenteraad. Ook zou ik gemakkelijk een verhaal kunnen schrijven over de Algemene Ledenvergadering. Maar......

zaterdag verschenen de verhalen van RTL nieuws over het declaratiegedrag van de korpschefs van politie.

Ja, dezelfde korpschefs die moord en brand schreeuwen over de gevolgen van de bezuinigingen op de politie, maar in ieder geval zichzelf niets te kort doen. Het blauw op straat wordt snel minder aldus de dames en heren door deze bezuinigingen. Dat mag niet gebeuren vinden meerdere politieke partijen waaronder de SP.

Maar dan mag het natuurlijk niet voorkomen dat dezelfde dames en heren fors declareren naast hun toch al zeer behoorlijke salaris. Minimaal 85.000 euro per jaar verdienen. Hoeveel maal modaal is dat niet? Een grote maandelijkse onkostenvergoeding ontvangen en dan als extraatje kosten die mogelijk onder de onkostenvergoeding vallen nogmaals declareren. Ik durf dat toch minimaal zeer onfris en onfatsoenlijk te noemen. Mogelijk zelfs strafbaar, dat zal worden onderzocht.

Ja het zijn niet alleen de politici die de zaakjes goed voor zichzelf voor elkaar hebben gebracht met een belachelijk hoog wachtgeld gedurende een lange tijd. Ook de topambtenaren en nu dus ook de korpschefs doen mee in deze grote graaiwedstrijd. Hoe is dat in de regio Zuid Holland Zuid. de regio waaronder ook Gorinchem valt? Daar lijkt het graaigedrag niet tot de top in Nederland te behoren, maar of alle kosten noodzakelijk waren?
Een voorbeeld dat wel wordt gegeven in publicaties is dat de korpsbeheerder, burgemeester Blandell van Dordrecht, een bril voor de korpschef voor 50% laat betalen door de gemeente (bladzijde 20 van de bijlage) . Krijgt u de kosten voor uw bril ook (gedeeltelijk) vergoed door uw werkgever?

Overigens als u bladzijde 5 en 6 van deze bijlage inziet kunt u zelf u conclusies trekken. Overigens scroll eens rustig door naar beneden en zie de kosten voor een studiereis naar Turkije en een reis naar de Nederlandse Antillen.(o.a. blz 87) en ook op blz. 52 een opmerkelijk nota. En de allerlaatste? De kosten voor de reis gemaakt door 30 personen waaronder o.a. burgemeester IJssels naar Dublin. Ziet u de kosten voor de muzikanten? Leuk he, zou men muziek aan de tafel hebben besteld of een karoake ? Overigens dat was toen).

Maar het is natuurlijk vreemd dat de korpschefs zich schijnbaar niet of minder realiseren dat de pot met geld sneller leeg is door hun onkostendeclaraties en dat dan schijnbaar de oplossing is, minder blauw op straat. Agenten die slechts een gering salaris hebben in vergelijking met die korpschefs. Zij worden wegbezuinigd en tot op heden niet de korpschefs..Maar ik weet een betere bezuiniging. Korpschefs onterecht ontvangen bedragen terug laten betalen, met een boete van 100% . En als het strafbare feiten zijn. nagaan of we die man of vrouw niet oneervol en zonder wachtgeld kunnen ontslaan

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. De SP is duidelijk minder blauw op straat? Nee, natuurlijk niet.
Minder mensen met strepen en trossen op het politiebureau

Met vriendelijke groet,

Piet van Andel