Weekbrief 45 van 2 november t/m 8 november 2009 van de fractie

8 november 2009

Weekbrief 45 van 2 november t/m 8 november 2009 van de fractie

Er waren in oktober 1890 bezoekers op de internetsite van de Seniorengids van Gorinchem. Dat zijn er 490 meer dan in september. Toch een respectabel aantal vind ik. Ik heb niets gehoord van de verantwoordelijke wethouders. Niet even een reactie op de seniorengids. Hoewel ik had afgesproken met één van de wethouders dat hij een afspraak zou maken. Niet dus. Zouden ze zich schamen omdat ze steeds hebben gezegd dat een seniorengids niet nodig is? Het aantal bezoekers in de eerste twee maanden laten toch het tegendeel zien. Gemiddeld 60 unieke bezoekers (en dat is iets geheel anders dan het aantal hits) per dag.

Het is prettig om te merken dat de mensen die professioneel met senioren bezig zijn wel aandacht voor de site hebben. Regelmatig komen aanvullingen en veranderingen binnen van bijvoorbeeld Rivas en Zorgberaad Zuid-Holand. Dat is natuurlijk veel belangrijker. Op deze manier blijft de seniorengids goed bij de tijd.

Het was een leuk bericht bij Vroege Vogels zondag. De naam Bio-industrie zal verdwijnen en daarvoor in de plaats zal vee-industrie komen. Dat is veel beter omdat de meeste mensen het verschil tussen bio-industrie en biologische producten niet kennen.
Daar zal zeker rekening mee worden gehouden bij het grote evenement Lekker Gorinchem op 21 en 22 mei 2010. De ontwikkelingen zijn in volle gang. Er zal ook een Gorinchems Kookboek verschijnen met als titel: "Proef Goricnhem". Als er lezers van deze site zijn die speciale recepten hebben voor typisch Gorinchemse gerechten kunnen die dat aangeven bij de coördinator van de werkgroep Kookboek van stichting Bewust en Lekker Gorinchem. Er zijn al door oude Gorcumse vrouwen oude zalmrecepten aangeleverd. Zie a.s. week de oproep ook in de verschillende weekbladen en in de gemeenteberichten. Deze oproep staat ook al op de seniorengids-gorinchem.nl.

Op zaterdag 14 november zal er weer een opening zijn van een nieuwe tentoonstelling in de Kruitmagazijnen. Dit keer het werk van Gerard Höweler. Hij zal ter plaatse ook een beeld gaan maken voor de Brede School Gildenplein in het kader van de 1% regeling.
De Kruitmagazijnen krijgen steeds meer bekendheid. Ik werd door het Toeristisch Bureau Zuid-Holland gebeld om een stukje te schrijven en enkele foto’s te sturen. Ze zijn bezig met een nieuwe fietsroute die ook langs de Kruimagazijnen zal lopen. Bij het zoeken van wat informatie kwam ik een leuke site tegen. Een route aangegeven door foto’s van de Gorcumse stadswallen. Het is wel een oude route want de Kruitmagazijnen staan er nog op in de verwaarloosde staat, dus van voor de restauratie. U kunt het hier vinden.

Ook een stuk over erfgoed in de gemeente Gorinchem. Zeer lezenswaardig klik hier . Er staat onder de samenvatting (blz. 25) letterlijk: ……….Dat betekent dat de monumentenzorg op dit moment onvoldoende in de gemeente Gorinchem is verankerd.
Het is een rapport van 2006. Zou dat nu nog gelden?

De begrotingsvergadering van 5 november jl. is al op verschillende manieren op deze site zichtbaar geworden. Vandaar dat ik er dit keer geen aandacht aan heb besteed in deze weekbrief.

Maak er een goede week van.

Gerard Broekman

Gerard Broekman, gemeenteraadslid SP-afdeling Gorinchem