Weekbrief 43 van de fractie over 19 t/m 25 oktober 2009

25 oktober 2009

Weekbrief 43 van de fractie over 19 t/m 25 oktober 2009

Legaal oplichten dat is een term gebezigd door SP kamerlid Ewout Irrgang tijdens het debat over de DSB,

Echter meerdere mensen menen aan te moeten geven dat al degenen die zo dom zijn geweest om te tekenen voor deze legale oplichting door o.a. de DSB bank alle ellende aan zichzelf te danken hebben, maar is dat zo?

Om te beginnen zijn er vele misverstanden over waar het nu eindelijk over gaat. Provisies / woekerpolissen/ koopsompolissen,

We hebben het niet over woekerpolissen. Dat is iets geheel anders.

We hebben het nu over de zogenaamde 80%-90% provisie inkomsten die werden verdiend door de tussenpersonen bij de verkoop van koopsompolissen gebruikt bij de " inkomensbeschermer".

Heb je een hypotheek of lening en wordt je werkloos of arbeidsongeschikt dan val je veelal zeer sterk terug in inkomen, Uiteraard is die terugval afhankelijk van je leeftijd, je "werkverleden" en/of je WAO of WIA percentage in geval van arbeidsongeschiktheid. Een voorbeeld: stel dat u een huidig inkomen heeft van netto 2300 euro per maand. Als u dan werkloos wordt ontvangt u naar verloop van tijd een maximum uitkering van ca. 1300 euro netto per maand (let wel dit is het netto maximum ww en wao/wia uitkering). U heeft dan dus een gat in uw inkomen van netto 1000 euro per maand. Daarom hebben veel werknemers bijvoorbeeld een extra WAO verzekering en/of WAO gat verzekering afgesloten via hun werkgever om dit gat zo klein mogelijk te laten zijn.

Als dit echter niet mogelijk is of niet gewenst is kan deze inkomensachteruitgang ook geheel of gedeeltelijk worden verzekerd op veel verschillende voorwaarden en uitkeringsbedragen via " de markt".

Want "de markt" biedt de inkomensbeschermer / woonlastverzekering of hoe het ook mag heten aan. En het summum voor de verkopers van deze verzekering is om deze verzekering direct af te sluiten bij de verkoop van een hypotheek en deze af te sluiten via een zogenaamde koopsompolis voor 30 jaar.

Waarom doen mensen dat ?

Als lokkertje / binnenkomertje werd een kortlopend laag rentepercentage voor de gehele hypotheek gegeven. Voor u dus in eerste instantie aantrekkelijk ! De rente bij de DSB is bijvoorbeeld slechts 3,5 % voor nieuwe hypotheken. Bij overige banken 4%

U neemt dus contact op met die bank omdat het zo goedkoop lijkt. De adviseur komt langs. Als extra werd dan door hem of haar een inkomensbeschermer aangeboden en vaak ook afgesloten want u extra verzekeren tegen inkomensachteruitgang is natuurlijk wel aantrekkelijk aldus de verkoper. " Zelfs met de woonlastenbeschermer van bedrijf X en al geheel betaald en extra in het hypotheekbedrag bent u niet duurder uit dan bij de concurrerende bank zonder woonlastenbeschermer ! U zou toch wel gek zijn, mijnheer of mevrouw Jansen" . En de bank maar lachen..... de gehele premie was in 1x binnen in euro's van nu.

Stel dat deze verzekering u voor 30 jaar 600 euro per jaar kost. In totaal dus voor deze jaren 18.000 euro. Deze 18.000 wordt in geval van een hypotheek het liefst geheel meegefinancierd in de hypotheek. Dit geheel in 1 x financiering gaat dan via een koopsompolis.
Bij een provisie van 80% wordt dan ruim 14.000 uitbetaald aan provisie (80% van 18.000) !!!
De kosten per jaar zijn natuurlijk afhankelijk van het door u gewenste uitkeringsbedrag etc.....

Na verloop van enige tijd (bv 2 jaar) wordt er echter een contractueel hoger rentepercentage voor uw hypotheek aangeboden, veelal veel hoger. Het lokkertje had nl. een beperkte looptijd. Dus uw maandelijkse hypotheek wordt fors hoger aangezien u meer rente gaat betalen over het gehele hypotheekbedrag (inclusief de 18.000 koopsompolis). En dat scheelt soms honderden euro's per maand..U gaat b.v. van 3,5 % naar 5,25 %. Het lijkt misschien niet veel maar het is een verschil van 50 % meer aan bruto hypotheekbedrag. Bij een bedrag van 200.000 euro een bruto verhoging van 3500 euro per jaar.

En dan ontstaat vaak de ellende als de mogelijkheden om dit extra bedrag af te betalen niet aanwezig zijn. Het eerste hypotheekbedrag kon maar net betaald worden, het nu 50% hogere bedrag is wel heel erg veel geworden per maand. Overstappen naar een andere bank is vaak onmogelijk vanwege het hoge hypotheekbedrag t.o.v. uw woning of uw inkomen. Ook de extra gang naar de notaris voor het oversluiten van de hypotheek naar een andere bank was te kostbaar etc........

Met andere woorden..... U zit vast aan deze bank............U rest niets anders dan het voor uw inkomen te hoge bedrag iedere maand over te maken aan DSB.....

Het lijkt mij aardig om door dit product en de verkooptrucs iets te verduidelijken aan te geven dat niet iedereen in de gaten kon hebben dat hij of zij legaal werd bestolen. Zij vertrouwden erop dat hun bank (niet alleen DSB) of hun financieel adviseur een goed en eerlijk advies zou verstrekken. Het is dus wel erg gemakkelijk om te roepen dat het alleen maar "eigen schuld, dikke bult" is.

Helaas is het zo dat mensen vaak gemakkelijker een hypotheek voor 30 jaar lijken af te sluiten dan wanneer zij een computer of een fototoestel gaan kopen en waar dagen of soms wekenlang over wordt nagedacht. Een hypotheek wordt vaak eenmaal in je leven aangeschaft, er is dus weinig kennis aanwezig. waarbij volop wordt vertrouwd op de blauwe ogen van de adviseur in dienst van de bank die vaak verleid werd door de hoge provisie die hij kon verdienen als hij woonlastbeschermer X verkocht met een koopsompolis.

En duidelijk is nu dat dit niet allemaal "eerlijke" adviezen en adviseurs zijn geweest. Dus of het allemaal "eigen schuld" is ???

De "les" denk langer na en laat u door meerdere mensen adviseren voordat u tekent voor uw droomhuis met "spotgoedkope" hypotheek.

Met vriendelijke groet,

Piet van Andel

gemeenteraadslid SP Gorinchem

ps. Vele andere banken en tussenpersonen zoals Interpolis (RABO), Postbank en ABN/AMRO verkochten deze polissen ook maar zoals nu bekend tegen lagere provisies, betere voorwaarden voor hun klanten en uiteindelijk dus ook goedkoper dan die van DSB en Afab.