Goedbedoeld, maar averechts

25 oktober 2009

Goedbedoeld, maar averechts

Het blijft een erg goed programma De Andere Wereld van de Ikon op zondagochtend van 7.00 tot 8.00 uur. Vanmorgen was er weer een bijzondere reportage vanuit Rotterdam onder te titel: “Goedbedoeld, maar averechts”.
Het ging over een heel recent boek van Godfried Engbersen, hoogleraar sociologie aan de Erasmus universiteit Rotterdam. Het boek heet “Fatale Remedies”.

De overheid komt vaak met algemene of verouderde oplossingen voor ingewikkelde problemen. Zo wordt in Rotterdam Crooswijk bijna helemaal gesloopt om in nieuwbouw hogere inkomens de wijk in te brengen. Maar hierdoor wordt juist de sociale samenhang in de buurt kapot gemaakt en trekken kansrijke bewoners de buurt uit omdat ze de lange perioden van sloop en tijdelijke leegstand willen ontvluchten.
Godfried geeft enkele heel goede suggesties voor politici om problemen op een juiste wijze ter hand te nemen. Hij vindt dat het slopen van wijken zonder vooraf goed overleg met de bewoners altijd gedoemd is te mislukken. Ook integratieproblemen worden op een verkeerde wijze aangepakt waardoor Wilders alle kans krijgt zich populair te maken. Het zijn sociaal economische ergernissen die kunnen worden opgelost door te werken aan werk en onderwijs. Vroegere bestuurders van PvdA huize hebben de verkeerde oplossingen bedacht. Het zou goed zijn wanneer de politiek (o.a. dus ook de PvdA) terug zouden komen op hun vroegere ideeën en de problemen op een hedendaagse wijze zouden aanpakken. In Gorinchem lopen we daar ook tegen aan. Er is geen doorkomen aan door deze verouderde zienswijze van de Gorinchemse PvdA.
Lees op uw gemak eens het gehele artikel en misschien is het ook goed om het boek te lezen. U kunt de reportage vanaf morgen ook beluisteren op deze site.

Gerard Broekman