Weekbrief 36 van de fractie over 31 augustus tm 6 september 2009

6 september 2009

Weekbrief 36 van de fractie over 31 augustus tm 6 september 2009

De schoolvakanties zijn weer voorbij, zowel voor het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Door het mooie weer zou je toch graag nog even in het vakantiegevoel willen blijven. Helaas gaat de wereld gewoon door en dus ook het raadswerk. Aanstaande dinsdag start de eerste raadsbijeenkomst en we zullen als SP fractie weer genoeg vragen hebben, want ook het college heeft niet stil gezeten tijdens de vakantie...genoeg stukken, waar we onze vraagtekens bij moeten zetten en waar we het aanstaande dinsdag ook over zullen hebben.

Deze week heb ik nog geprobeerd om te kunnen genieten van het vakantiegevoel, gelukkig dat we met vier personen in de fractie zitten, zodat je niet zelf overal naar toe hoeft, anders had ik elke avond alweer op stap moeten gaan...fijn dat er dan collega's zijn!

Wat ik wel heb gedaan, maar dat is iets langer geleden dan een week, was op 22 augustus handtekeningen opgehaald tegen het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd: 65 blijft 65. Het leuke daarvan is dat je mensen tegen komt die overal vandaan komen, blijkt Gorinchem toch genoeg "leisure" te hebben. Maar ook dat mensen uit Gorinchem zelf altijd even een praatje met je maken en je op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen of ervaringen die mensen hebben met betrekking op gemeentelijk beleid. Dat zijn niet altijd leuke dingen die je hoort, maar het houdt je wel scherp. Zo ook het verhaal van de mensen uit de "Lindeborgh". Ze willen helemaal niet betrokken zijn bij het Masterplan Bastion. Bouwen voor de toekomst prima, maar kijk ook eens naar het nu. Deze mensen vinden het fijn hoe ze nu wonen. Geluiden die we telkens weer horen. Eerst in de Haarwijk toen in de Lingewijk en nu in het centrum. Geluiden die Poort6 en de gemeente blijkbaar niet snappen en bagatelliseren.
Helaas moeten we dan altijd mededelen dat de SP alleen weinig kan doen, dat we afhankelijk zijn van andere partijen, maar dat we wel ons best zullen doen om de mensen zoveel mogelijk te helpen. Het zou fijn zijn als de SP volgend jaar in de coalitie zou kunnen gaan zitten, dan zouden we onze burgers anders gaan helpen, dan hoe de coalitie nu met zijn burgers omgaat. Natuurlijk is het zo dat de beste stuurlui aan wal staan, maar ik kan me niet voorstellen dat wij met inspraak om zullen gaan zoals hoe het nu gebeurt, wij zijn samen met de gehele oppositie toch al bezig om dat te veranderen binnen onze gemeente en gelukkig maar!

Afgelopen week zijn we wel bezig geweest om de laatste hand te leggen aan ons verkiezingsprogramma voor volgend jaar. Ook hierin zullen onze speerpunten benoemd worden en zal voor de burger duidelijk zijn waarvoor ze kiezen als ze op ons stemmen.

Of ik er volgend jaar ook weer bij zit? Gerard heeft al aangekondigd te stoppen en ik zit nog in de twijfelfase. Maar hoe het ook moge aflopen, we hebben nog een zware herfst en winter om er tegenaan te gaan en we zullen er als fractie vol voor blijven gaan! Want de SP blijft de SP, strijdbaar tot het eind;-) Fijn dat we dinsdag er weer tegenaan mogen gaan en houd ons vooral alert, wij horen en luisteren graag naar jouw argumenten!

Met vriendelijke groet,

Natali Martens