Partijraad SP op 19 september

20 september 2009

Partijraad SP op 19 september

Gisteren ben ik in de plaats van onze voorzitter naar de partijraad van de SP in Amersfoort geweest. Theo had een andere afspraak en ik vind het meestal leuk om naar zo'n bijeenkomst te gaan, je ziet je partij dan weer eens op een andere manier. Het programma was interessant en daar heb ik dan graag een vrije zaterdag voor over. Ik wil u er graag verslag van doen met een samenvatting van de gastspreker.

Af gezien van een aantal 'regelonderwerpen' stond als eerste, als gastspreker, op het programma de econoom Arnold Heertje. Hij zou spreken over de crisis en hoe daar mee om te gaan. Het was een verhaal dat niet alleen interessant was maar ook leuk, hij wist het met verve te vertellen. Allereerst ging hij er van uit de crisis niet alleen om geld gaat en alles niet alleen in geld is uit te drukken, hij gaat er van uit dat alles gaat om 'behoeftebevrediging' van de mensen van nu maar ook voor de toekomst. Ten tweede stelde hij dat het allemaal niet meer gaat om de menselijke maat maar om managers die denken dat alles in geld is uit te drukken. En ten derde gaat het volgens hem om coordinatie, wie heeft de leiding en hoe kunnen we er voor zorgen dat er een goed evenwicht is tussen vrijheid (met het risico om alles aan de markt over te laten) en een verstandig evenwicht waardoor mensen niet tussen de wielen van de kar komen. Het sprak de aanwezigen in de zaal (bijna allemaal afdelingsvoorzitters en maar vooral natuurlijk SPers) erg aan, in de pauze werd er, ook door mij, geanimeerd over doorgepraat.

Na de pauze waren er verschillende onderwerpen. Om te beginnen de voorbereiding voor het congres op 30 januari. Er is een congrescommissie benoemd waar allemaal bekende SPers inzitten waaronder Jan Marijnissen, Agnes Kant en een heel aantal tweede kamerleden. We hebben daar een aantal stukken voor toegestuurd gekregen waaronder Heel De Mens: ons beginselprogramma. Eigenlijk is de bedoeling dat dit voor 30 september in de afdeling gesproken wordt maar dat lijkt het mij niet meer te gaan worden omdat iedereen net als wij druk is met de voorbereidingen voor de Gemeenteraadsverkiezingen waarvoor we ook een Algemene Ledenvergadering zullen hebben.
De Gemeenteraadsverkiezingen waren het volgende onderwerp op de agenda. In 2010 doen 80 afdelingen, waaronder Gorinchem natuurlijk, mee met de verkiezingen, onze toestemming om mee te doen hebben we intussen binnen. Op de Algemene Ledenvergadering zal de lijst met kandidaten door u vastgesteld gaan worden.
Jan Marijnissen deed het volgende agendapunt: de afdelingswebsites. Daar is blijkbaar over het algeheel niet veel positiefs over te zeggen. . .veel afdelingswebsites zijn helemaal niet up to date of er staat onnutte onzin op en zo. Ik zat helemaal te wachten of hij nog op de website van Gorinchem had gekeken, waar we met de hele afdeling trots op mogen zijn en die zó up to date is als iemand maar kan wensen. Een goede reden om dit stuk er ook op te zetten. Maar helaas, zo ver als Gorinchem was Jan niet gekomen. Blijkbaar was er veels goeds van de website van Groningen (scheelt maar een paar letters) te zeggen. Ik heb in ieder geval de moeite genomen om tegen een aantal aanwezigen die ik gesproken heb te zeggen dat ze maar eens op onze website moeten kijken!
Paul Uhlenbelt sprak zeer aanstekelijk over de 65blijft65 actie met het verzoek of we er allemaal aan willen blijven trekken om zo veel mogelijk handtekeningen te krijgen. U zult ons de komende tijd bij de kraam en bij acties in de stad niet zonder handtekeningenlijsten aantreffen, dus als u nog niet getekend hebt kan dat nog steeds. We verwachten ook handtekeningen van PvdA en CDA aanhangers, die worden op dit gebied tenslotte in de steek gelaten door hun partijen die zich niet aan hun verkiezingsbeloften houden.
Hebt u trouwens de clip al gezien en het liedje gehoord wat bij deze actie hoort? U kunt het hier zien en beluisteren.
Vooral even kijken en luisteren en let op Agnes. . . ze speelt écht zei ze tegen de aanwezigen.
Het laatste gedeelte van de middag was gereserveerd voor ROOD, de jongerenafdeling. Helaas is deze op dit moment in Gorinchem 'slapend' maar wie weet met enthousiaste jonge leden weer wakker te krijgen.

Ik ben blij dat ik er was, een welbestede dag!
met vriendelijke groet,
Eva Dansen