Over een waardeloos contract en belazeren.

25 september 2009

Over een waardeloos contract en belazeren.

Poort6, u weet wel de groothuisbezitter in Gorinchem heeft de handdoek in de ring gegooid voor wat betreft het meebouwen aan de Gorcumse Brede Scholen. Er waren / zijn in Gorinchem 6 brede scholen gepland. Er zijn momenteel 2 scholen gerealiseerd te weten In Gorinchem Oost, de Smalle Brede School "de Donk" op de Merwedonk en het WLZ gebouw in de Vroedschapstraat naast het belastingkantoor.

Gepland zijn nog 4 scholen te weten:
- het Gildenplein op de plaats van / achter de Van Rappard Sporthal, Mariengaarde en de Poorterschool
- het Schuttersplein op de plaats van de Baanbreker op Stalkaarsen in Gorinchem
- het Lingeplein in de zogenaamde plint van het nieuwe hoge kopgebouw nabij de Ijsbaan in de Lingewijk
- een nieuwe school in de wat verdere toekomst in Hoog Dalem

Het Gildenplein vergt een miljoeneninvestering, naast de 2 fysieke schoolgebouwen waren ruim 30 starterswoningen, een parkeergarage en een sporthal gepland. Nu Poort6 het contract niet nakomt vervallen de starterswoningen en de parkeergarage. Maar vervalt ook de bijdrage van Poort6. Dit was een miljoenenbedrag. Een groot gedeelte van dit miljoenenbedrag (niet alles de aanneemsom van de woningen en de kosten van de parkeergarage vervallen inmmers) moet nu worden opgehoest door de gemeente Gorinchem. Hiertoe vroeg het college van B&W vanavond een extra investeringsbedrag van 7 miljoen euro.

Ook het uitstappen van Poort6 uit het Schuttersplein zorgt voor financiele offers (Poort6 partcipeerde inclusief woningen voor 1.9 miljoen). Hier wordt nog nagedacht met de partners over het vervolg,.

Het Lingeplein komt niet in de zogenaamde plint van het Kopgebouw. Nu te duur en te beperkt in ruimte. Mogelijk wordt uitgeweken naar de locatie van het Wellant of naar de H, de Ruyterstraat.

Al met al zorgt dit stopzetten van Poort6 van hun inbreng voor veel hoofdbrekens, kosten en onvoorziene zaken. Maar om nu Poort6 te houden aan de gemaakte afspraken in het contract ging het college te ver. " dat kunnen we niet, en willen we niet" aldus het college. En dhr. Schefferlie van de PvdA meende te moeten roepen " dat kan niet want dan betalen de huurders het gelag". Dat laatste is natuurlijk niet waar. er zijn regels in dit land die de huurprijzen in de hand moeten houden (voorzover het lukt) en die regels beschermen de huurders tegen de financiele gevolgen van handelen door de bestuurders van de woningcorporaties (voorbeelden Woonbron Rotterdam en Rochdale Amsterdam). Dhr. Schefferlie had het over belazeren van de boel door Poort6 maar laat ze dus wegkomen en laat de gemeente zitten met de brokken.
Hier informatie over regels m.b.t. huurverhogingen.

Helaas lieten alle partijen de gemeente zitten met de brokken. Allen het CDA en de SP dachten daar anders over. Van sommige partijen hoorden we dus duidelijk uitgesproken, maar onbegrijpelijke. standpunten, VVD b,.v " het komt zoals het gaat" en "als het niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat" en van de CU/SGP " van een kale kip kan je niets plukken" (NB Poort6 bezit ruim 7200 woningen)

Van GroenLinks verontwaardiging over de actie van Poort6 en twijfel aan de echte reden,met de 2e kamerstukken in de hand van dhr. Van Breemen, waar duidelijk in stond dat het ministerie investeren door de woningcorporaties toejuicht en ondersteund, maar geen actie van GL.

Het college van B&W moest vanavond misschien af en toe iets slikken, maar kreeg volledige toestemming om door te gaan met investeren zonder Poort6 ook maar om genoegdoening te vragen.
Vreemd als er een schriftelijk contract is, van maart 2009 waarin duidelijke afspraken staan over het "uitstappen". Vreemd dat dit contract niet schriftelijk is opgezegd door Poort6 maar volstaan is met een mondelinge toelichting. Nog vreemder is het feit dat de echte redenen nog steeds onbekend zijn gebleven bij deze gemeenteraad. Ja financieel zou het niet meer op te brengen zijn voor Poort6. Maar dan teken je toch geen contracten ??

Wat overblijft voor de SP en het CDA?
Een verbitterd gevoel en een actie richting de fracties in de 2e kamer die e.e.a. maar eens aan de orde moeten stellen bij de minister.